Logotypen.
Logotypen.

Hållplats Falkenberg?

FBG FTW? Magplasket i Falkenberg visar hur svårt det är att hitta rätt. Kanske borde Falkenberg ha ordnat en logotävling istället?

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Ledare 27/11. Att drömma stort är bra. Att drömma rätt är större. Tyvärr misslyckades visionärerna med det senare. Att de fyra herrarna på Falkhallens scen fick be om en applåd när täckelset föll, sade det mesta. Och loggan sitter inte bättre nu, en vecka senare.

Läs också: "En kaxig logga - eller en naken kejsare?"

FBG. I två år har experterna grubblat för att komma upp med en tämligen ordinär ortsnamnsförkortning. Att falkenbergarna eller dess sommargäster skulle låta tankebanorna glida i riktning CPH, NYC, FBG finns nog inte på kartan. Visst, man vänjer sig kanske. Men det var knappast vad Falkenberg var ute efter. Staden, som av vissa betraktare beskrivits som mellanmjölk, eller som en bonnig medelålders man, har skäl att ha högre ambitioner än så.

ANNONS

Till destinationsutvecklarnas försvar kan möjligen sägas att deras motsvarigheter i Göteborg inte lyckades bättre när de lutade på bokstaven ö, en åtgärd med miljonnota. En annan Västkustkommun som fått töntstämpel för sina försök är ”Mysekil” (Lysekil). Uppenbarligen håller inte invånarna med då de, enligt SCB-undersökningar, är mest missnöjda i landet.

”Vi ligger längst ut vid havet”, försökte en lokalpolitiker tappert ursäkta underbetyget med. Men det är nog snarare den stormiga lokalpolitiken som fått invånarna att vantrivas.

Falkenberg ligger också vid havet. Strävar till och med att komma närmare. Och det har nuvarande och kommande invånare skäl att glädjas över. Närheten till sand mellan tårna, salta bad och fina sjöar tillhör stadens framgångsfaktorer.

Men man vill mer. Det vill väl alla städer? Och skall Falkenberg personifieras för framtiden tänker man sig, enligt referensgruppsarbetet, en kreativ, bonnachic, kvinnlig entreprenör.

Det kan förvisso låta trevligt. Typiskt då att FBG är internetslang för Fat Bottomed Girl. Men för all del, varje stad behöver en sång, sade en av pr-experterna under sin presentation. Och Queen-låtar brukar gå hem i breda kretsar – vilket väl passar en gästvänlig kommun. Men det är ändå tveksamt om FBG är FTW (for the win).

Å andra sidan är en stad så mycket mer än sin logga. Vilken relation människor får till Falkenberg beror på alla dem som bor och verkar i kommunen, det beror på hur väl Centrumutvecklarna lyckas med sitt viktiga uppdrag, det beror på om kommunen lyckas bygga bostäder som lockar allt från villasugna barnfamiljer till människor på jakt efter attraktiva lägenheter.

ANNONS

Falkenberg har en del att jobba på, men också mycket positivt på gång. Och nätverksprojekt som Broa Vidare, som nyss startat ännu en omgång, visar att många brinner för orten.

– Vi vill få ännu fler människor engagerade och få fler samhällsbyggare i Falkenberg, sade projektledaren Magnus Wernersson i onsdagens HN.

Det sägs ibland att många kockar gör en sämre soppa. Men när det gäller destinations- och stadsutveckling är det tvärtom. Och kanske hade loggan blivit mer träffsäker om kommunen arrangerat en tävling, likt man gjorde inför bygget av Kunskaps- och kulturcentrum. Det senare blir dock en bra symbol för en stad som kan och vill.

Åter till FBG-loggan. Kom ihåg att ”no logo” också kan vara effektiv marknadsföring. Följaktligen är papperkorgen också ett alternativ. Säg Falkenberg. Det räcker.

ANNONS