Mer information löser inte problemen med trafikklimatet i Göteborg, det behövs i stället en tydligt utformad gatumiljö och en vilja att underlätta för olika trafikantgrupper, skriver debattören.
Mer information löser inte problemen med trafikklimatet i Göteborg, det behövs i stället en tydligt utformad gatumiljö och en vilja att underlätta för olika trafikantgrupper, skriver debattören.

Trafikmiljön i Göteborg är uselt planerad

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Malin Lundgren, NTF Väst, konstaterar att det är ett hårt trafikklimat i Göteborg och att detta behöver ändras (GP Debatt 5/10). Så långt håller jag med, men hennes slutsats är att det behövs mer information och en gemensam målbild. Trafikanterna måste lära sig att ”undvika missförstånd”.

Man kan fråga sig om orsaken faktiskt är att cyklisten, fotgängaren eller bilföraren är mer självisk i Göteborg än i andra städer. I Göteborg gäller till exempel inte högerregeln, en obehaglig överraskning för trafikanter från närliggande städer.

Orsaken till detta klimat ligger i att det systematiskt byggts in otydligheter i trafiksystemen.

ANNONS

Självklarheter

Malin Lundgren refererar till ett forskningsprojekt som studerade 20 cyklister och projektet konstaterade att ”möten präglades ofta av missuppfattningar”. Och detta orsakade olyckor. Det behöver man väl inte forska om? Det är en självklarhet! Ändå styr detta inte trafiklösningarna i Göteborg.

En elektriker som skall sätta upp en hallampa med två strömbrytare vet ett standardiserat sätt att göra detta på. En snickare som skall sätta upp en vägg vet att reglarna skall ha ett visst avstånd, han hittar inte på nya mellanrum varje gång. Men i trafiken skapar man nya lösningar för snart sagt varje plats:

Nya otydligheter

* Körmönstret i rondeller är nästan unikt för varje rondell.

* Komplicerade rondeller som den med bussfil mitt i som vid Frölunda Torg.

* Storleken på en rondell är sådan att den ibland mer tas som ett fartgupp.

* Cykelbanor som korsar vägar och där cyklisten har hög fart och bilisten skall ha koll på andra bilar, gående och spårvagnar samtidigt.

* Skyltar med lämna företräde som effektivt neutraliserar högerregeln.

* Blandning av trafikslag genom nya gatutyper.

* Upphävande av trafikregler där enkelriktat inte gäller för cyklister.

* Smala cykelbanor som upphör i tomma intet.

ANNONS

Oförmåga

Jag tror att just denna oförmåga att göra trafiken förutsägbar är en stor del av problemet.

De som planerar trafikmiljön i Göteborg har kort sagt gjort ett uselt jobb. Mer information löser inte detta problem, det behövs i stället en tydligt utformad gatumiljö och en vilja att underlätta för olika trafikantgrupper. Då kommer även ögonkontakten och leendet tillbaka i Göteborgstrafiken.

Lars Aune

systemdesigner

ANNONS