Annons får kritik

ANNONS
|

Konsumentverket kritiserar Securitas Directs reklam i Halland, där bolaget hävdar att Halland drabbats av en inbrottsvåg och att villaägare kan leva lite säkrare om de skaffar någon av Securitas produkter eller paketlösningar.

Men uppgifterna om inbrottsvågen har varit svåra att klart bevisa. Konsumentverket tycker att Securitas spelat på konsumenternas rädsla, för att sälja sina produkter.

Enligt verkets jurist Rickard Faivre är marknadsföringen otillbörlig och strider mot marknadsföringslagen, uppger Hallandsposten.

Konsumentverket ska nu gå vidare med granskningen av ärendet.

Securitas Direct hävdar i brev till Konsumentverket att det finns siffror som visar att antalet inbrott i Halland fördubblats om man jämför perioden november-december 2007 med samma period 2008.

ANNONS

Statistik från Brottsförebyggande rådet för samma period ger dock inte samma besked, som det Securitas för fram.

ANNONS