Skuldberg hinder för Nevsaffär

Nevs, som tog över konkursboet efter Saab Automobile i Trollhättan, vill ha en ackordsuppgörelse med sina fordringsägare för att kunna ta sig ur rekonstruktionen.

ANNONS
|

Ett ackord är en förutsättning för en senare affär med de två asiatiska biltillverkare som Nevs för närvarande förhandlar med som ny huvudägare respektive ny teknisk partner.

- Absolut, säger Nevs vd Mattias Bergman till TT.

Nevs vill att de stora fordringsägarna, de som har över en halv miljon kronor att fordra, skriver av hälften av sina fordringar. Övriga fordringsägare får alla sina pengar tillbaka. Den sistnämnda gruppen utgör 80 procent av alla fordringsägare men står för endast 20 procent av de totala fordringarna på Nevs.

Halv miljard i skulder

Nevs har skulder till oprioriterade fordringsägare på närmare en halv miljard kronor. Det är drygt 100 av totalt 573 fordringsägare som står för den absolut största delen av den skulden. Det är dem som Nevs vill ska avstå hälften av pengarna för man ska kunna prata vidare med indiska Mahindra om ett eventuellt nytt huvudägarskap och med kinesiska Dongfeng om att gå in i ett samägt tekniskt utvecklingsbolag.

ANNONS

Dessa två bilkoncerner har nämnts vara samtalspartners till Nevs, men Mattias Bergman vägra avslöja några namn i detta läge.

- Så länge vi är under rekonstruktion blir det svårt att genomföra någon affär, säger Mattias Bergman till TT.
Varumärket en stötesten

Med en lyckad rekonstruktion, vilket förutsätter ackordet, tror Bergman att vägen ligger öppen för en affär med indiska Mahindra och/eller Dongfeng.

- Ja, det är bedömningen, säger han.

Han markerar mycket klart att diskussionen kring nytt huvudägarskap förutsätter att parterna kommer överens om hur varumärket Saab får och kan användas i samband med biltillverkning. För att Mahindra ska gå in krävs att varumärket kan användas, annars lär man knappast vara intresserat.

Och i den delen är den försvarskoncernen Saab som bestämmer.

ANNONS