Ett ackord är en förutsättning för en senare affär med de två asiatiska biltillverkare som Nevs för närvarande förhandlar med som ny huvudägare respektive ny teknisk partner.
Nevs vill att de stora fordringsägarna, de som har över en halv miljon kronor att fordra, skriver av hälften av sina fordringar. Övriga fordringsägare får alla sina pengar tillbaka. Den sistnämnda gruppen utgör 80 procent av alla fordringsägare men står för endast 20 procent av de totala fordringarna på Nevs.
Nevs har skulder till oprioriterade fordringsägare på närmare en halv miljard kronor. Det är drygt 100 av totalt 573 fordringsägare som står för den absolut största delen av den skulden. Det är dem som Nevs vill ska avstå hälften av pengarna för man ska kunna prata vidare med indiska Mahindra om ett eventuellt nytt huvudägarskap och med kinesiska Dongfeng om att gå in i ett samägt tekniskt utvecklingsbolag.
Dessa två bilkoncerner har nämnts vara samtalspartners till Nevs, men Mattias Bergman vägra avslöja några namn i detta läge.
Med en lyckad rekonstruktion, vilket förutsätter ackordet, tror Bergman att vägen ligger öppen för en affär med indiska Mahindra och/eller Dongfeng.
Han markerar mycket klart att diskussionen kring nytt huvudägarskap förutsätter att parterna kommer överens om hur varumärket Saab får och kan användas i samband med biltillverkning. För att Mahindra ska gå in krävs att varumärket kan användas, annars lär man knappast vara intresserat.
Och i den delen är den försvarskoncernen Saab som bestämmer.