Katarina Erlingson: Skandalvägar till det största besöksmålet

Ledare 29/10. Det är snudd på skandal att de två vägarna till Sveriges största besöksmål, Gekås, är så undermåliga och underdimensionerade.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Väg 153 mellan Ullared och Varberg är smal, krokig och har flera branta backar. Väg 154 mellan Ullared och Falkenberg är bättre, åtminstone den halva av sträckan som ligger närmast Falkenberg. Kommunpolitikerna i Varberg och Falkenberg har kämpat genom åren, men nu verkar de närmast ha gett upp om att någonsin få gehör från Trafikverket och Region Halland om att satsa på vägarna.

Region Hallands infrastrukturplan är ute på remiss i höst. I planen finns endast förslag om pliktskyldiga åtgärder på väg 153 och 154. Väg 153 ska få stigningsfält, men får vänta ända till 2027 på det, och frågan är hur långt pengarna räcker. Från 2026 är det inlagt så kallade trimningsåtgärder för de båda vägarna. Det låter som ett rumphugget sätt att planera, en helhetssyn på nödvändiga åtgärder verkar saknas.

ANNONS

Särskilt väg 153 behöver en standardhöjning. För fem år sen när Trafikverket hade dialog med kommunerna om vägarna konstaterades att det skulle kosta upp emot 2 miljarder att bygga om 153 och 154 till 2+1-väg inklusive förbifarter vid Gödestad och Rolfstorp. Det har knappast blivit billigare under åren som gått sen dess.

Boende i Köinge klagar på att bilar kör för fort genom byn och samma sak gäller i andra byar. Det som skulle behövas är en ny väg som inte går igenom samhällena, men så tänker inte Trafikverket. Avsmalning av vägen och refuger ska lösa problemen i Köinge är det tänkt.

Region Halland har i förslaget till infrastrukturplan för 2022-2033 bara 1370 miljoner att fördela, så en storsatsning på att bygga 2+1-väg till Ullared får ses som orealistiskt. Men nog borde det gå att komma igång med delåtgärder tidigare än vad som anges i planen. Det är alltid svårt att göra prioriteringar, men är det någon väg som väntat alltför länge är det väl 153:an?!

De halländska politikerna måste kroka arm för att få riksdag och regering att avsätta mer pengar till länet. Men då behöver de själva förstå att inlandet har stor betydelse för utvecklingen.

ANNONS

Vägarna till inlandet måste prioriteras högre. Rikspolitiker och Trafikverket behöver förstå vägarnas betydelse för näringslivet, både det lokala i Ullared och inte minst för de tunga transporter som går hela sträckan.

Att Region Halland lägger 30 miljoner på att ge driftsbidrag till Halmstad flygplats är upprörande av så många skäl. Inte bara för att det tar medel från ovan nämnda vägar. Det är verkligen inte regionens uppgift att hålla en flygplats under armarna. Och klimataspekten borde inte behöva nämnas, här behöver Region Halland uppenbarligen göra en läxa.

ANNONS