Bild: Martin Örtegren

Maria Haldesten: Falkenberg måste värna en levande hamn

Frågan om goda transportmöjligheter påverkar fler än berörda företag. Hamnen är ett riksintresse.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Bristen på förståelse för betydelsen av en hamn full med verksamhet har blivit lite av ett utmärkande drag för den politiska ledningen i Falkenberg. Är det inte idéer om vattennära bostäder som skall inkräkta på hamnens område – så är det transportverksamheten som skall anpassas bättre till önskemål från boende i närheten av spårområdet.

I många hyreshus finns det huvudregler som säger att det skall vara tyst efter klockan 22. Men Falkenbergs kommunledning tycker att den tidsgränsen är för generös. Därför beslutade kultur-, fritids- och tekniknämnden om att minska öppettiderna för det sidospår som går längs med Kvekatorpsvägen. Det betyder att tågen måste sluta gå 20.30 i stället för vid 22.00 vid årsskiftet.

ANNONS

Att beskedet inte har tagits emot väl av berörda företag har HN tidigare skrivit om. Och nu har beslutet överklagats av såväl Ardagh Glass Group som Salinity AB. Enligt Richard Palmqvist, platschef för Ardagh Glass Group, finns skäl att misstänka att alla aspekter inte kommit upp på bordet när beslutet fattades – exempelvis att berörda företag skulle påverkas negativt.

För en kommun som rankas som bäst i Halland när det kommer till företagsklimat kan det verka förvånande att man inte skulle ha uppfattat näringslivets behov. Det är inte heller så ärendet beskrevs när kommunstyrelsens ordförande Per Svensson (S) med flera partikollegor i en insändare förklarade sin kompromiss mellan olika intressen.

"När godstrafiken nu ska mångdubblas måste vi som folkvalda och representanter för invånarna ta hänsyn till de närboende." skrev politikerna.

Att en blomstrande hamnverksamhet skulle vara värd att värna lite extra om höll man alltså inte med om. Istället är det tidigare beslut om att skapa en mer "attraktiv stad närmare havet" som de socialdemokraterna betonar. Att arbetarpartiet vill att hamnen och hamnens näringar skall mucka på sig när staden ska växa kan verka märkligt, men det är tydligen så man vill att slipstenen ska dras.

Hur smart är då det egentligen? Inte särskilt i en tid då våra hamnar - och möjligheterna till effektiva transporter därifrån - har hamnat högre på agendan. Redan för ett par år sedan, när de första planerna på en bantad hamn presenterades, kom högljudda protester från en rad håll. Hamnen är nämligen ett rikintresse. Därför påtalade Länsstyrelsen redan för ett par år sedan att exploatering nära transportanläggningar inte får begränsa möjligheterna till drift och framtida utveckling.

ANNONS

Sedan dess har krig, ett säkerhetspolitiskt allvarligt läge – och det svenska Nato-medlemskapet förändrat spelplanen ytterligare. Ambitionen i dag, från vilken hamnkommun som helst, bör vara att slå vakt om hamnarna och alla transportmöjligheter till och från dem.

.

ANNONS