Helena Storckenfeldt: Alla förslag är inte bra för klimatet

Just nu pågår en grov smutskastningskampanj. Det hävdas att regeringen inte gör något för klimatet på grund av att vi prioriterar annorlunda. Jag tänkte ta tillfället i akt och skriva om varför vi inte gör vissa saker som oppositionen vill. Sanningen är trots allt att inte alla klimatåtgärder är bra för klimatet.

Detta är ett åsiktsmaterial och ingen nyhetsartikel.

ANNONS
|

Ta plastpåseskatten som ett exempel. Den har kritiserats brett dels på grund av att den inte ledde till färre plastpåsar i naturen och att den straffade ut alla former av plastpåsar som såldes i matbutiker. En plastpåse gjord på biobaserat eller återvunnet material beskattades på precis samma sätt som en fossil plastpåse. Det innebar att många av de investeringar som gjorts för att ta fram ny, fossilfri plast stannade av. Innovation är en nyckelfaktor för att klara klimatomställningen. I grova drag handlar det om att det vore olyckligt att straffa innovation. Dessutom har skatten lett till att många hushåll köper soppåsar på rulle vilket ofta är sämre plast som tillverkats i Kina och till högre utsläpp.

ANNONS

Nästa exempel är att vi sänker reduktionsplikten, alltså inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel. I juni 2023 släppte riksrevisionen en rapport som tydligt visade att reduktionspliktens utformning var ogenomförbar. Nivåerna var satta alldeles för högt och det fanns flera risker som inte hade beaktats i tillräckligt hög grad. Granskningen visade även att det finns stora risker med att i så hög grad förlita sig på reduktionsplikten för att uppnå klimatmålen. Jag är övertygad om att vi kommer behöva en bred palett av lösningar för att nå målen, men för personbilar är det tydligt att biobränslen inte är den enda lösningen. Biobränslen kommer behövas för att minska utsläppen i tyngre maskiner, i fartyg, i flygplan och i industrier som är svåra att elektrifiera.

Vi har också plockat bort elbilsbonusen. Subventionen infördes i syfte att underlätta marknadsintroduktionen av elbilen och i början fick den effekt, men på bara några år har mycket hänt på marknaden. Det är fortfarande dyrt med en Tesla, men idag finns många fler alternativ. I frågan om vad staten ska lägga resurser på i tider av ekonomisk osäkerhet, krig i vårt närområde och en växande gängkriminalitet måste vissa saker prioriteras om. Det är därför helt rätt och riktigt att i detta läge slopa bonusen på elbilar. Elbilen står sig på marknaden och behöver inte längre subventioneras.

ANNONS

Istället för att satsa på populistiska förslag som har minimal klimatpåverkan väljer vi en annan väg. Sverige ska inte bara minska utsläppen, vi ska uppnå nettonollutsläpp. Den moderatledda regeringen satsar på långsiktiga, hållbara lösningar som tar oss dit. Sammantaget satsar regeringen fyra miljarder på klimatet i budgeten för 2024. Det är en av de största klimatbudgetarna vi har haft i Sverige. Det handlar då om att bygga ut energiproduktionen, laddinfrastrukturen och satsa på ny teknik och innovation. Omställningen sker här och nu och politiken måste prioritera rätt.

ANNONS