Maria Haldesten: Halländska båtägare bör räkna med kontroll

Välkommet med en nationell insats mot sjöfylleri – även om allt fler slutat ifrågasätta promillegränserna till sjöss.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Fylla och sjö är en dålig kombination. Ändå frestas alltför många köra båt berusade. Kanske tror de att de "breda" vattenvägarna gör att de kan komma undan såväl kontroller som olyckor.

Rättsmedicinalverkets statistik om drunkningsolyckor visar dock att alkohol är en bov i dramat i en tredjedel av alla dödsfall.

Återkommande rapporter om allt från masskrockar i hamnområden, till dödsolyckor, visar också att Kustbevakningen har goda skäl till den nationella satsning som just nu pågår. Under tre veckors tid satsas på extra kontroller av sjöfylleri - bland annat längs hela Västkusten.

– Det är viktigt att vi håller en hög nivå på nykterhetskontroller. Att en ombord på båten är nykter och är ansvarig för att köra båten är extremt önskvärt, sade Johan Månsson, styrman på Kustbevakningen till SVT.

ANNONS

Han konstaterar att många har lärt sig vikten av fyllechaffisar även till sjöss. Rättsfall visar dock att en och annan tror att de kan komma undan genom att sätta ett barn rodret. Det funkar inte i praktiken.

Så vilka är det som åker fast i kontrollerna? Nyligen skrev Lysekilposten om en undersökning som ett företag som tillverkar alkoholmätare låtit genomföra. Företaget hade kartlagt de senaste årens rättsfall och konstaterat att den typiske lagöverträdare, som gör sig skyldig till grovt sjöfylleri, är en båtälskande man mellan 30 och 60 år, som sällan straffats tidigare. Ofta är det fråga om familjefäder, med trygga jobb.

"Många tror felaktigt att de inte är påverkade eller att deras erfarenhet av båtar gör dem immuna mot riskerna. Och många hävdar att de inte var föraren, trots överväldigande bevis." säger en representant för företaget.

Även ursäkten med "eftersupning" efter en incident förekommer vid sjöfylleri. Och precis som vid rattfylla händer det att förarna kör båten från kalaset morgonen efter, trots att de inte har sovit av sig ruset.

Att Kustbevakningen landet runt vittnar om att färre gör sig skyldiga till sjöfylleri är dock positivt. Det visar sig att lagen, som var ytterst omstridd i början, har vunnit acceptans. Varje uppmärksammad satsning, likt den pågående, gör dessutom sitt till. Att straffen är kännbara är också en viktig faktor. Det skall kosta att vara vårdslös med säkerheten även till havs.

ANNONS

Att kraven på förarbevis för vattenskotrar har minskat såväl antalet olyckor som buskörningar är ett faktum. Det senare har aktualiserat frågan om båtkörkort, vilket några partier har sagt sig vilja se för större, snabbare båtar, likt i Norge. Än är den frågan dock inte aktuell. Och det är rimligt att avvakta. Ett betydande antal ägare till större båtar tar trots allt frivilligt skepparexamen.

ANNONS