Rosi Magnusson och Jimmy Sandberg på Visit Halland intervjuas av HN:s reporter Niclas Åkerström.
Rosi Magnusson och Jimmy Sandberg på Visit Halland intervjuas av HN:s reporter Niclas Åkerström. Bild: Roger Larsson

Katarina Erlingson: Influencersamarbete osunt för Halland

Visit Halland och de halländska kommunerna är ute på hal is när man i allt större utsträckning anlitar så kallade influencers.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

En influencer kan på svenska också kallas påverkare vilket tydliggör det egentliga syftet med verksamheten. Man kan säga att influencers har blivit en ny yrkesgrupp som lever på att göra reklam för egna eller andras verksamheter, som influencern får betalt för att berätta om i sociala medier. Det blir en positiv effekt: ju mer intressant en influencer har att berätta desto fler följare får denne, och ju fler följare man har desto fler intressanta uppdrag får man. Det är inget större problem i den privata sektorn, men när offentliga aktörer ger sig in i leken kan det bli mer komplicerat.

ANNONS

Det är visserligen en relativt ny marknad men den lyder ändå under de regler som finns när det gäller marknadsföring. Ska du göra reklam för en produkt eller tjänst måste det vara tydligt att det är reklam och inlägget får inte vara vilseledande. Den nya branschen har oändliga möjligheter vilket förstås lockar många som vädrar guld. Mer eller mindre oseriösa aktörer är vanligt. Men för att lyckas som influencer/påverkare måste folk förstås ha förtroende för dig. Det fungerar så länge det går bra och du inte trampar fel. Margaux Dietz var tidigare framgångsrik men hennes felsteg när hon filmade en utsatt man utanför sin dörr gjorde att hon brände alla skepp med en gång.

Lottie Knutson, känd influencer inom resebranschen, skapade sitt förtroende efter tsunamin när hon som Fritidsresors kommunikationschef var den som först gav oss alla tydlig information kring den stora katastrofen. Numera är hon sin egen och används bland annat av Visit Denmark och andra aktörer inom destinationsutveckling. Än så länge har hon kvar sitt förtroende.

Frågan är om Visit Halland och de halländska kommunerna över huvud taget ska använda sig av influencers för att locka folk att besöka Halland. Avdelningschefen på Visit Halland säger att det inte blir lika trovärdigt om man själv gör det. Men det motbevisas bland annat av Hallands Matgilles och Visit Hallands gedigna arbete som har satt Halland på den internationella matsajten Eaters karta. Där är rimligen eventuella influencers av mindre betydelse.

ANNONS

När familj och vänner får följa med och ingår i kostnadsunderlaget börjar arbetssättet lukta lite illa. Och när den lokala influeraren Krickelins tar besökarna till sin egen verksamhet, vilket i princip innebär dubbel betalning, borde Visit Halland och kommunerna dra öronen åt sig. Annars framstår de offentliga tjänstemännen som naiva och som lika aningslösa beundrare av influencers som vilken sjuttonåring som helst. Den typen av makthavare borde inte de halländska skattebetalarna vilja ha.

Om Visit Halland över huvud taget ska samarbeta med influencers gäller det att vara mindre naiv och sätta upp tydligare regler.

ANNONS