Maria Haldesten: Många skulle vinna på en tågstation i Tvååker

Motsträvige Per Svensson (S) har fel. Fler tågstopp i Halland är ett smart drag - för både ortsutveckling och hållbarhet.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Varje måndagsmorgon fylls parkeringen vid Munkagårdsgymnasiets elevhem gradvis på. Många ungdomar har en bit att resa – och antalet A-traktorer är betydande. En tågstation i Tvååker hade kanske inte fått alla att åka kollektivt. Men självklart hade bättre förbindelser gjort skillnad.

Utöver det viktiga naturbruksgymnasiet är Tvååker en blomstrande plats – vilket helgens ”Smaka på Tvååker” har varit en påminnelse om. Det finns en aktiv företagaranda som gör avtryck.

Därför är det fullkomligt logiskt att Centerpartiet lobbar hårt för en tågstation i höjd med Tvååker. Centerpartiet i Varberg hade i sin motion föreslagit att den egna kommunen samverkar med regionen och Falkenberg för att utreda möjligheten.

ANNONS

Vänsterpartiet och 24:7 var med på noterna. Så även Liberalerna - som inför förra valet faktiskt föreslog ännu fler tågstationer i Halland. Liksom Vänsterpartiet och 24:7. Tobias Carlsson (L) konstaterar att det är bra att vara ute i god tid och utreda var nya stationer bör ligga. Och tidigare har att partikollegan Petra Hygrell i Falkenberg pekat just mot Tvååker, som en lämplig plats.

Moderaterna gjorde däremot tummen ned för idén att två kommuner ska driva frågan – eftersom det kan så split i regionen.

Möjligheterna att få Falkenberg med sig på tåget tycks dessutom vara begränsade. Åtminstone i dagsläget. Grannkommunen har ju valt en annan strategi, med en tågstation utanför centrum, bland annat för att tågresorna ska gå snabbare. Därför har Falkenberg inte sett med blida ögon på den kommande tågstationen i Väröbacka – som beräknas vara klar 2030.

Per Svensson understryker att han anser att fokus bör ligga på att få tåg som går i tid, med tanke på alla problem. Men när Falkenberg upprepar att ett stopp per kommun ska vara normen – talar han för en linje som verkligheten redan har sprungit ifrån. På goda grunder

Kungsbacka beskrivs som en av Sveriges bästa mobilitetsstäder, med inte mindre än fyra tågstationer – och tankar på fler. Att Åsa station, med dryga tio år på nacken, har ökat det hållbara resandet råder det inga tvivel om. Det ena ger dessutom det andra.

ANNONS

– Stationsläget är navet i utvecklingen. Det blir här som i alla samhällen. En station driver på utvecklingen, sade Ann-Charlotte Stenkil (M) om Väröbacka i december.

En sanning som bekräftas i just Åsa.

Så varför stirrar sig Falkenberg blind på restiden till Göteborg – när ett par extra minuter kan ge landsbygdsutvecklingen en skjuts? Särskilt som tågstationen i Åsa visar att man både kan tillfredsställa minutjägarna – och ge ortsbor bättre förbindelser. Vissa Öresundståg fräser fortfarande förbi Åsa.

ANNONS