Adrian Clarke, vd på Novo Energy, och Jonas Attenius (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.
Adrian Clarke, vd på Novo Energy, och Jonas Attenius (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg. Bild: Novo Energy

Katarina Erlingson: Regeringen motarbetar, näringslivet tar spadtag

Det är tur att näringslivet inte resonerar lika kortsiktigt som regeringen. Under onsdagen togs ett första spadtag till en framåtsyftande batterifabrik i Göteborg.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Det är Volvo Cars och Northvolt som samarbetar i det gemensamma bolaget Novo Energy. I takt med att allt fler bilar blir eldrivna blir det viktigt för bilföretaget att också ha kontroll över produktionen av batterierna. Northvolt bygger upp en anläggning i Skellefteå men är nu med och konkurrerar med sig själv i och med bygget i Torslanda.

De som ska jobba på den nya fabriken i Göteborg ska få utbildning hos Northvolt i Skellefteå. Tanken är att de är klara att sätta igång med arbetet när fabriken i Göteborg är klar i slutet av 2026. Kompetensfrågan är en av de grannlaga utmaningarna som den nya fabriken har framför sig. Det är många företag som vill vara med i den gröna omställningen och som därför konkurrerar om arbetskraften.

ANNONS

Regeringen talar vackert om den gröna omställningen, men agerar på motsatt sätt. Man har dragit bort klimatbonusen så att privatmarknaden för elbilar i princip har kollapsat. Ändå ökar försäljningen av elbilar och det är helt och hållet näringslivets förtjänst. Företagen förstår att elektrifieringen är viktig. Det är en skam för regeringen att näringslivet kör om på insidan i den gröna omställningen, och än verkar flera partier behöva skaka ner polletten för att förstå behovet av den gröna omställningen.

Det är inte enkelt, och definitivt inte billigt, att satsa på en så här stor fabrik. Ändå gör Volvo Cars det. Antagligen ser företaget att det blir en konkurrensfördel när allt fler länder fasar ut fossildrivna bilar. Byggperioden kommer förstås att bli stökig och den nya fabriken kommer att kräva mycket el. Där vill man förstås använda fossilfri el och det kräver att Göteborg satsar på så mycket sådan som det bara går.

Till batteritillverkning krävs det mineraler och dessa behöver brytas i gruvor. Det är den svaga punkten då mineralerna ofta kommer från gruvor i afrikanska länder eller i Ryssland. Närproducerade mineraler är förstås komplicerat, men borde ändå gå att få fram i ett land som Sverige som har gott om dessa tillgångar. Problemet är att gruvdriften ofta väcker protester och det är svårt att undvika påverkan på den lokala miljön. Dessutom är tillståndsprocesserna extremt långa. Här har regeringen däremot visat intresse för att förenkla, men det återstår att se om orden kan bli verklighet.

ANNONS

Det går inte att åstadkomma en grön omställning utan påverkan på miljön under tiden. Det måste vi alla förstå och acceptera om vi ska kunna hålla emot klimatförändringarna. Och vi ska vara glada att näringslivet går före när regeringen inte är kapabel till det.

ANNONS