SD går över gränserna

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

När Sverigedemokraterna under torsdagen kallade till extrainsatt presskonferens antogs det handla om uppföljning av det som presenterades vid partiledardebatten - beskeden om att partiet kommer att rösta på Moderaternas budget och att partiet väcker misstroende mot finansminister Magdalena Andersson, S.

Men icke så, den främsta ledningen i form av Jimmie Åkesson, partisekreteraren Richard Jomshof, gruppledaren Mattias Karlsson och integrationspolitiska talespersonen Paula Bieler lät meddela att man nu ska sätta partiet i valrörelseläge. Partikassan avsedd för valet 2018 ska öppnas för en strategi bestående partiets största och mest påkostade kampanj någonsin bestående av två delar. Med tanke på den utdelning SD fick för sin kampanj i Stockholms tunnelbana, som bara kostade några hundra tusen kommer den troligtvis tyvärr inte gå att missa.

ANNONS

Den första delen är att partiet ska mobilisera för en folkomröstning om invandringen. Att 87 procent av folket röstade på partier som inte vill stänga gränserna verkar ha gått SD förbi. Likaså det direkt opassande att sättet att hantera människors oro är att se ett tillfälle att dela ut flygblad. Dessutom är fler svenskar oroade över den växande främlingsfientligheten än vad som är oroade över flyktingmottagandet, enligt DN/ipsos 27/9.

Man lanserar också att verksamheten i riksdagen ska bara vara en del i riksdagsledamöternas arbete, vid sidan av hemmakampanj för nämnda folkomröstning om invandringen. Att kampanja i sina hemdistrikt och inte skrota i riksdagen borde egentligen inte vara material för en presskonferens.

I de etablerade partierna är det självklart för ledamöterna att ha hemdistriktets stöd. Kanske är det annorlunda för Sverigedemokraterna där ledamöterna är dels politisk oerfarna och dels väljs från en nationell lista.

Den andra delen är att partiet ska göra en annons och tv-kampanj i utlandet. Denna ska få människor som är på väg till Sverige att ändra sig. Paula Bieler sa att fokus ska vara på att det inte finns välfärd så det räcker i Sverige, och att det är kallt.

ANNONS

Välfärd är inte det viktigaste för människor som flyr, att inte dö är det viktigaste. Att det är kallt i ett land i nordligaste Europa bör knappast förvåna någon. Det är dessutom inte konsekvent att ägna all sin tid i Sverige åt att tala om vilket fantastiskt land Sverige är, och sedan svartmåla det inför världen.

Allt detta presenterade partiledningen inbäddat i en retorik om att Sverige är utom kontroll, att Sverige står inför kollaps på samtliga områden i samhället, att Sverige kommer dö om något inte sker.

Men att världens mest generösa välfärd skulle bli mindre generös är inte samma sak som att landet dör, och att haussa problem för att spä på oro hjälper ingen.

Sverigedemokraterna har alltid dansat vid anständighetens gräns. När de nu tar sina kampanjer utanför landets gränser tar de också ett rejält kliv över den.

ANNONS