Sårbarheten för svenskt yrkesfiske ökar naturligtvis om antalet landnings- och hemmahamnar minskar väsentligt, skriver debattören.
Sårbarheten för svenskt yrkesfiske ökar naturligtvis om antalet landnings- och hemmahamnar minskar väsentligt, skriver debattören. Bild: Rebecka Kvint

Bevara skyddet för Hallands fiskehamnar

Det är naturligtvis helt orimligt att nära nog hälften av de svenska hamnarna för yrkesfisket riskerar att bli av med sitt skydd som riksintresse, skriver Christofer Bergenblock (C).

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|
|

I Halland har vi idag tre hamnar utpekade som riksintresse för yrkesfisket; Glommen, Träslövsläge och Bua. Det innebär att intresset som hamn väger tungt om hamnverksamheten hamnar i konflikt med annan verksamhet, så som fritidsverksamhet eller bostadsbyggnation. Precis som energiförsörjning, transporter och försvar anses hamnarna i dag vara nationellt viktiga.

I höstas gjorde Havs- och vattenmyndigheten en genomgång av Sveriges samtliga riksintressehamnar och föreslog att dagens 55 hamnar ska minskas till 29 stycken. För Hallands del innebär det att endast hamnen i Träslövsläge blir kvar på listan medan Glommen och Bua plockas bort. Två av tre halländska hamnar för yrkesfisket riskerar därmed att försvinna.

ANNONS

Sårbarheten för svenskt yrkesfiske ökar naturligtvis om antalet landnings- och hemmahamnar minskar väsentligt. Ännu mer anmärkningsvärt är det att det är de små hamnarna som till största del nyttjas för det småskaliga kustnära fisket som riskerar att bli av med sitt skydd. För även om det inte är de största mängderna som landas in i dessa hamnar så är det i huvudsak fisk och skaldjur för humankonsumtion till skillnad från all den fångst som istället blir till fiskmjöl.

I tider när Sverige behöver stärka den nationella försörjningstryggheten för livsmedel blir det naturligtvis väldigt märkligt om man så kraftigt skär ner på antalet hamnar som idag utgör riksintresse för yrkesfisket. Till skillnad från övriga samhället menar Havs- och vattenmyndigheten dock att man inte kan ta någon hänsyn till eventuella framtida kriser eller krig. Detta får betraktas som både tondövt och verklighetsfrånvänt.

Av den anledningen kallade jag därför landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) till kammaren i Sveriges riksdag den 19 april för att efterhöra regeringens syn på yrkesfisket och dess behov av en fungerande infrastruktur. Tyvärr lämnade ministerns svar en hel del i övrigt att önska. Även om han såg positivt på yrkesfisket var det tydligt att det inte kommer uppta någon större plats i den nya livsmedelsstrategin och någon plan för att styra upp frågan om hamnarna fanns inte alls.

ANNONS

Efter debatten har nu remissvaren kommit in ifrån myndigheter, kommuner, regioner och organisationer. Den samlade bilden innebär en total sågning av förslaget. Kritiken handlar både om de kriterier som Havs- och vattenmyndigheten använt sig av för att komma fram till sitt förslag och om förslaget som sådant. Myndigheten måste nu ta till sig av kritiken och börjar om processen ifrån början med en helt ny kriterielista och om så inte blir fallet måste regeringen agera.

Det är naturligtvis helt orimligt att nära nog hälften av de svenska hamnarna för yrkesfisket riskerar att bli av med sitt skydd som riksintresse. Fiskerinäringen står med tillräckligt stora utmaningar ändå utan att spä på det ytterligare genom att i ett penndrag dra bort den grundläggande infrastrukturen. I Halland behöver vi både Glommen och Bua som fiskehamnar även i framtiden.

Christofer Bergenblock (C)

riksdagsledamot, Halland

ANNONS