Intrycket är att infrastrukturministern inte har en positiv inställning till spårbunden trafik, tycker skribenterna.
Intrycket är att infrastrukturministern inte har en positiv inställning till spårbunden trafik, tycker skribenterna. Bild: Magnus Andersson/TT

Dags för ansvarig minister att ta ansvar för tågtrafiken

Det är infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) som har ansvaret, men från honom hörs inte ett ord när det gäller de ständigt uppkomna problemen då det gäller landets järnvägar.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|
|

Sveriges järnvägar lider av stora problem. det förekommer ständigt vad som benämns elfel, signalfel, spårfel, växelfel och allt vad det nu är. För dessa fel är Trafikverket ansvarigt. Tilltron till järnvägarna och tågtrafiken har allvarligt naggats i kanten. Politiker och andra uppmanar oss medborgare att åka kollektivt och många vill gärna åka tåg men de ständigt uppkomna felen gör att åtskilliga resenärer väljer bilen eller flyget i stället. Ytterst åvilar det ett ansvar på staten och regeringen. Det är infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) som har ansvaret, men från honom hörs inte ett ord när det gäller de ständigt uppkomna problemen då det gäller landets järnvägar. Däremot är han mycket talför då det gäller flyget. I ett inslag i Aktuellt i vintras satt ministern på Bromma flygplats och talade med resenärerna. Han medverkade även i ett inslag i SVT Väst om elflyg. Elflyg har hittills bara visat sig praktiskt användbar i mindre flygplan på kortare sträckor max 30-40 mil. Batterierna räcker idag inte för längre avstånd då de skulle bli för tunga.

ANNONS

Intrycket är att infrastrukturministern inte har en positiv inställning till spårbunden trafik. Hans nonchalanta inställning mot tågtrafiken är under all kritik. Han agerar som presstalesansvarig för flygtrafiken. Med anledning av detta anser vi att han bör sätta sig in i landets infrastruktur vad gäller järnvägar ordentligt. Dess nuvarande brister med även dess stora möjligheter och för resenärernas, medborgarnas, bästa – i grunden ompröva sin inställning till landets järnvägar och dess möjligheter.

Christer Wilhelmsson

Magnus Brynjer

Järnvägsfrämjandet

ANNONS