Som jag skrev i min förra insändare så visar såväl olika forskningsrapporter som utredningar att Sverige kan utveckla en självförsörjande produktion av biodrivmedel, skriver insändarskribenten.
Som jag skrev i min förra insändare så visar såväl olika forskningsrapporter som utredningar att Sverige kan utveckla en självförsörjande produktion av biodrivmedel, skriver insändarskribenten. Bild: Björn Larsson Ask / SvD / SCANPI

Det som chockhöjts är koldioxidhalten och den globala medeltemperaturen

Vi är på väg att missa 1.5°-målet och riskerar en höjning på 3° över referensnivån eller mer år 2100.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|
|

Mats Dahlbom hävdar i sin replik om reduktionsplikten att han kritiserat “chockhöjningen 2021”, inte själva reduktionsplikten. Dahlboms båda insändare genomsyras dock av synen att mängden biodrivmedel är och förblir otillräcklig.

Som jag skrev i min förra insändare så visar såväl olika forskningsrapporter som utredningar att Sverige kan utveckla en självförsörjande produktion av biodrivmedel. Det förutsätter att politiken nu främjar en ökande produktion. Det åstadkoms genom att efterfrågan stimuleras, inte genom att man i ett slag näst intill dödar densamma.

Ur SOU 2023:15:

“Vision: År 2045 har Sverige en inhemsk produktion av flytande förnybara drivmedel och mellanprodukter som är minst av samma storleksordning som landets behov. Produktionen sker med en hög andel inhemska råvaror. Den ökade inhemska produktionen av förnybara drivmedel och mellanprodukter har bidragit till hållbar tillväxt, ökad sysselsättning och stärkt försörjningstrygghet av drivmedel i hela landet. Den har även bidragit till nya bioraffinaderier och framställning av andra biobaserade produkter som ersätter fossilbaserade produkter.”

ANNONS

“Användning av förnybara drivmedel är avgörande för Sveriges möjligheter att nå energi- och klimatpolitiska mål, inte minst mål för transportsektorn. Elektrifiering av vägtrafik går snabbare än vad som uppskattats tidigare, men det finns en viss tröghet i omställningen av fordonsflottan, bland annat eftersom personbilar har en medellivslängd på cirka 17 år. Eftersom tung trafik, flyg och sjöfart kan ta längre tid att elektrifiera kommer det finnas behov av förnybara drivmedel även för dessa fordonsslag för att nå klimatmålen.”

Om något har chockhöjts så är det koldioxidhalten i atmosfären och som en följd av det sker nu en chockhöjning av temperaturen. Vi är på väg att missa 1.5°-målet och riskerar en höjning på 3° över referensnivån eller mer år 2100. Därför är det mycket kontraproduktivt att ta beslut som ökar koldioxidutsläppen enormt mycket! De måste ner! Nu!

Glenn Wahle

ANNONS