Kanske kommer Farehamnen att betitlas Leklandet 3.0 funderar Lars Lindh.
Kanske kommer Farehamnen att betitlas Leklandet 3.0 funderar Lars Lindh. Bild: Annika Karlbom

Farehamnen ett storvulet projekt

Kanske kommer det betitlas Leklandet 3.0

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg|

Såg en bild av nya Farehamnen i Varberg. Och baxnade. Bygget liknade snarare ett utkast till den nya delen av hamnen i Aarhus, Nordens största. Men här fanns kajplats och ställplatser för lastbilar i massor. Men inget järnvägsspår.

Förut låg som mest 1-3 "coasters" (små lastbåtar) och lastade trä vid gamla "Kolkajen" i Varberg. Träet kom i huvudsak med järnväg. Nu är det snart slut.

Den översjöiska verksamheten i Varbergs hamn har hittills omfattat linjetrafik på Skottland med dessa coasters. Fördelarna har varit: nära till segellederna och humana avgifter i hamnen.

Kostnaden för Farehamnen har uppgivits, vad jag minns, till dryga 720 miljoner. Härav har kommunen satt oss alla varbergare i skuld för 601 miljoner. Ska hamnen betala sig, krävs en väsentligt ökad seglation och höjda priser på anlöp till hamnen.

ANNONS

Fa´n tro´t, sa Rellingen. Detta storvulna projekt kommer ev. att betitlas Leklandet 3.0.

Lars Lindh, Varberg

LÄS MER:Nya Farehamnen i Varberg är klar – invigs till hösten

ANNONS