Det vore bra att ersätta de fossila drivmedlen med biodrivmedel, skriver debattören.
Det vore bra att ersätta de fossila drivmedlen med biodrivmedel, skriver debattören. Bild: Fredrik Persson/TT

Förnyelsebar energi ger hållbarhet – fossil är ohållbart!

Eftersom regeringen nu vidtagit åtgärder som drastiskt ökar utsläppen så behövs mycket snart enorma insatser för att sänka dem, skriver Glenn Wahle.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|

Svar

på ”Riksrevisionen ger bra svar om reduktionsplikten”

Mats Dahlbom har hävdat att han inte kritiserar reduktionsplikten som sådan utan endast “chockhöjningen 2021”. Men det vi får erfara i Dahlboms insändare är en jeremiad av kritik mot själva reduktionsplikten. Dahlbom ger en bild av reduktionsplikten som en dyr och felaktig metod. Inte med ett enda ord berör Dahlbom själva grundproblematiken, nämligen hur vi ska minska de mycket stora och ökande koldioxidutsläppen som ger en enormt stor påverkan på planetens klimat under mycket lång tid framöver.

Det är glasklart att vi för att lyckas med detta måste fasa ut de fossila drivmedlen. Ett sätt skulle förvisso kunna vara att nu börja ransonera och mycket snart förbjuda dessa. Om detta görs utan att ersätta dem med biodrivmedel skulle det innebära stora begränsningar i hur bensin- och dieselfordon kan brukas och snart leda till att de blir obrukbara och behöver skrotas. Detta skulle innebära ett enormt stort resursslöseri och höga kostnader! Ett bra sätt att utnyttja denna befintliga resurs är istället att ersätta de fossila drivmedlen med biodrivmedel. Och Sverige har som sagt potential att bli helt självförsörjande vad gäller detta! Men det förutsätter en politisk vilja att genomföra denna vision!

ANNONS

Trafikverket konstaterar i en rapport publicerad 240229:

“Riksdagen beslutade i juni 2017 en klimatlag med mål om att utsläppen från inrikes transporter (exklusive inrikes flyg) ska minska med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010 och att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären år 2045. Målet om nettonollutsläpp 2045 tolkas i många sammanhang som att transportsektorn bör nå i princip nollutsläpp detta år för att ge utrymme till andra sektorer som kan ha svårare att ställa om. Utsläppen år 2023 var preliminärt 36 procent lägre än 2010, vilket innebär att det kvarstår en betydande sänkning fram till 2030 för att klara 70-procentsmålet.”

“Trafikverket bedömer att målet om minst 70 procents minskning av transportsektorns utsläpp inte nås med de inblandningsnivåer i drivmedel som vi har 2024.”

“Utsläppsminskningar kan ske genom:

• minskad trafik med förbränningsmotordrivna fordon

• ökad andel fossilfria drivmedel

• energieffektivisering inklusive ökad andel nollutsläppsfordon (el, vätgas)

För att nå klimatmålen kan dessa tre åtgärdsområden kombineras på olika sätt.”

“I samtliga analyser krävs det mer fossilfria flytande drivmedel än mängden som används under 2024 för att klara 2030-målet.”

Detta betyder att eftersom regeringen nu vidtagit åtgärder som drastiskt ökar utsläppen så behövs mycket snart enorma insatser för att sänka dem. Alternativen är då en ännu högre reduktionsplikt eller att ransonera och/eller förbjuda fossila bränslen. Det senare innebär ett stort resursslöseri då fullt fungerande fordon behöver skrotas och det kommer istället att krävas en extrem satsning på nollutsläppsfordon. Även detta skulle ge en betydande klimatpåverkan.

ANNONS

Förnyelsebar energi är det vi måste satsa på för att uppnå hållbarhet!

Glenn Wahle

ANNONS