Insändarskribenten undrar vilka privata intressen Magnus Wernersson har i Destination Falkenberg.
Insändarskribenten undrar vilka privata intressen Magnus Wernersson har i Destination Falkenberg. Bild: Håkan Johansson

Hur kleggigt får det lov att bli, Wernersson?

Om det är några som ska fajtas så är det politikerna, inte du.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationFalkenberg|
|

Det mest anmärkningsvärda i frågan om huruvida Destination Falkenberg ska drivas inom den kommunala förvaltningen eller som ett kommunalt bolag är Magnus Wernerssons extrema engagemang i ärendet. Låt mig förklara varför detta både är anmärkningsvärt och osmakligt. Wernersson sitter i styrelsen för det kommunala bolaget Destination Falkenberg och får arvode för det. Samtidigt bidrar bolaget till marknadsföring och försäljning som gynnar Wernerssons eget bolag, vilket gör att hans förmögenhet växer. Medlen som används för marknadsföring är dessutom våra skattepengar. Detta är ett direkt osmakligt agerande för att fylla sina egna fickor, där skattebetalarna via ett kommunalt bolag står för kostnaderna.

ANNONS

”Om det är några som ska fajtas så är det politikerna, inte du”

Om Wernersson hade haft något mått av omdöme och eftertanke, skulle han hålla en lägre profil istället för att så öppet kämpa för att behålla sin "pengako". Om det är några som ska fajtas så är det politikerna, inte du.

Det är inte svårt att förstå varför Wernersson vill att allt ska fortsätta som det alltid har gjort – han tjänar på det och vill fortsätta tjäna på det. Om han hade haft ett genuint intresse för att utveckla Falkenberg som en destination och besöksmål, skulle han ha värderat förslaget annorlunda. Titta bara på kommunens näringslivsavdelning som gör ett fantastiskt arbete, trots att de är en del av den kommunala förvaltningen. Varför skulle inte Destination Falkenberg kunna fungera lika bra inom samma struktur? Det vore bra om du, Wernersson, kunde reda ut dina privata intressen i denna fråga och klargöra för skattebetalarna hur du gagnas av att hålla fast vid det gamla sättet att göra saker. Eller kanske förklara vad du förlorar om en förändring sker.

Du är alldeles för nära Destination Falkenberg, du har alldeles för många intressen som hotas, för att det ska anses som passande att du sticker ut hakan. Det är uppseendeväckande att ingen journalist har ställt några kritiska frågor till Wernersson om det.

ANNONS

Elin Andersson

Svar

från Magnus Wernersson:

Falkenberg är inget egenintresse!

Upplägget med Turistbolaget i Falkenberg är att det ägs av kommunen med representation i styrelsen från både kommun och näringsliv. Eftersom det ska vara företrädare från näringslivet har det genom åren varit det från t ex hotell, campingar, matproducenter, butiker och nöjesbranschen. Vårt mål är att det ska gå bra för Falkenberg och att besöksnäringen ska utvecklas på ett positivt sätt. Jag drivs av ett engagemang för Falkenberg och företräder besöksnäringen och alla som jobbar med att locka hit besökare året runt och för att bidra till att skapa sysselsättning samt för att vi ska vara en attraktiv kommun att leva i. Det är faktisk få kommuner som har ett sånt utbud av både restauranger och aktiviteter och det ska vi vara stolta över.

Vi som sitter i styrelsen har ingen fast ersättning utan får betalt för förlorad arbetstid och vi träffas ungefär fyra halvdagar om året så för oss är detta ingen ”pengako”. Jag är absolut inte beroende av detta och kan sluta precis när som helst.

”Mitt företag får inte någon marknadsföring eller annan hjälp från Turistbyrån”

Vi är många turistföretag som lägger stora pengar årligen på egen marknadsföring vilket bidrar till att stärka varumärket Falkenberg. Destinationen är bra på att sälja biljetter vilket underlättar för många arrangörer. Mitt bolag har ett eget biljettkontor men som service till allmänheten är det självklart bra att det även går att köpa biljetter på Argus till Stadsteatern. För dessa tjänster tar Destinationen betalt på kommersiella villkor. Nån marknadsföring eller annan hjälp får inte mitt företag från Turistbyrån mer än att de skapar en attraktiv plattform för varumärket Falkenberg. Nog så viktigt.

ANNONS

Ja, jag tror inte på att flytta in den i dag så väl fungerande turistverksamheten till en betydligt mer stelbent kommunal förvaltning och det har jag varit tydlig med. Av Sveriges 25 starkaste destinationer så drivs de flesta i bolagsform och det säger en hel del. Insändarskribenten Elin tycker att jag inte får ha nån åsikt om detta och det gör mig förvånad. Jag träffar dig mer än gärna för att lyssna på dig och förklara hur jag tänker. Jag är idel öra och alltid redo.

Om jag har ett egenintresse i Destinationsbolaget? Ja, i så fall för Falkenberg bästa. Min inställning är att om det går bra för Falkenberg så går det bra för alla och då även mig. Tillsammans gör vi varandra bättre i Falkenberg.

Magnus Wernersson

ANNONS