Under många år har man med stor skicklighet och lyhördhet samlat en unik kompetens på behandling, rehabilitering, omvårdnad och hälsa tillgänglig även för hotellgäster.
Under många år har man med stor skicklighet och lyhördhet samlat en unik kompetens på behandling, rehabilitering, omvårdnad och hälsa tillgänglig även för hotellgäster. Bild: Annika Karlbom

Kusthotellets kurortstradition har skapat Varbergs varumärke

Vem hade anat att Ästad ligger så långt från Varberg att känslan för Varbergs särprägel inte nått dit?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg|

I förra veckan blev det känt att Ästad vingård tar över en av Varbergs främsta tillgångar, Kusthotellet. Och de gör det med en häpnadsväckande brist på kunskap och känsla för stans långa kurortstradition. Kusthotellet har som enda anläggning i Sverige framgångsrikt bedrivit thalassoterapi här i 30 år.

Kusthotellets kurortstradition har skapat Varbergs varumärke eftersom Comwell förstod värdet av att integrera modern hälsoverksamhet i de exceptionella lokalerna. Hotellet har stark lokal förankring. Många gäster återkommer pga hälsoprofilen och miljön.

Under många år har man med stor skicklighet och lyhördhet samlat en unik kompetens på behandling, rehabilitering, omvårdnad och hälsa tillgänglig även för hotellgäster. Här finns en av Kusthotellets största tillgångar, en lojal personal som trivs och stannar länge, är välkomnande och professionell och som sedan många år sköter en stor del av rehabilitering åt vården.

ANNONS

Häpnadsväckande okunnigt, brutalt och oprofessionellt slår nu Ästad sönder detta. 44 anställda sägs upp på ett informationsmöte! Allt ska bort vid årsskiftet, inklusive gästernas behandlingar. Över 500 medlemmar med rehab-behov kastas chockade ut i intet. Kusthotellet ska bli ett spa av den sort det går 13 på dussinet. Vem hade anat att Ästad ligger så långt från Varberg att känslan för Varbergs särprägel inte nått dit?

Ästad decimerar i ett slag Varbergs marknadsvärde, slår sönder en samhällsbärande, väl fungerande verksamhet, förstör kvarvarande personals motivation och visar varbergarna en häpnadsväckande arrogans och ointresse för stan.

Tänk om! Skynda långsamt. Ingen tjänar på er besinningslösa förändringsiver, inte ens ni. Fortsätt verksamheten ett tag, uppvärdera personalen, samråd med dem om utveckling av verksamheten och vad gästerna vill ha. Kanske kan ni samexistera. Prata med lokala och regionala politiker, privata vårdgivare om lösningar. Ni opererar inte i ett vacuum. Hantera situationen anständigt!

Gör om gör rätt

ANNONS