Är den nuvarande Lassabackarondellen och den nya bron tillräckligt dimensionerad för att hantera trafikflödet till Västerport, det nya hotellet, diverse affärsetableringar och all tung trafik till/från den nya Farehamnen? undrar debattörerna.
Är den nuvarande Lassabackarondellen och den nya bron tillräckligt dimensionerad för att hantera trafikflödet till Västerport, det nya hotellet, diverse affärsetableringar och all tung trafik till/från den nya Farehamnen? undrar debattörerna. Bild: Rebecka Kvint

Lassabackarondellen – trafikproblem och försämrad miljö

Varbergspartiet anser att det är av yttersta vikt att man tar ett helhetsgrepp om trafikinfrastruktur i hela Varberg.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg|
|

Varberg växer snabbt. Kommunens ambition och prognoser visar på att antalet invånare ökar kraftigt de närmaste åren. Kommunen beskriver ändå i sin trafikstrategi 2030 att bilresorna minskar till förmån för gång-, cykel- och kollektivtrafik.

Att bilresorna kommer att minska de närmaste åren är osannolikt. Däremot kommer fordonstrafiken sannolikt att öka för varje år till följd av ökad folkmängd i Varberg. Bilar kommer att finnas, oavsett drivmedel.

Kommunen anser att dess vision, översiktsplan och trafikstrategi ger tillsammans verktyg för att skapa en sammanhållen och långsiktig strategi och kan klara de trafikutmaningar som ligger framför oss inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Biltrafiken genom Varbergs tätort skall i första hand prioriteras till E6, Österleden och Västkustleden. Trafiken fördelas för att minska trycket på Lassabacka. Det låter ju bra, men hur stämmer det med verkligheten?

ANNONS

Är den nuvarande Lassabackarondellen och den nya bron tillräckligt dimensionerad för att hantera trafikflödet till Västerport, det nya hotellet, diverse affärsetableringar och all tung trafik till/från den nya Farehamnen? Dessutom tillkommer trafiken till/från Getterön vilken under sommaren kan betecknas som intensiv.

Hur ser planerna ut för att säkerställa att omkringboende i Lassabacka och längs väg 41/Västkustvägen inte negativt påverkas av den alltmer ökande trafiken med ökande trafikbuller och utsläpp? Hur kommer Getteröns Natura-2000 område att påverkas av den ökande trafiken?

Vidare beskrivs i kommunens trafikstrategi att Österleden skall prioriteras för genomfartstrafik. En förlängning av Österleden norrut i riktning mot Lindhov anses kunna avlasta Lassabacka, men ett sådant projekt ställer höga krav på att ta hänsyn till naturvärden vid Himleån. Dessutom kommer Trönninge, som redan i dag är hårt belastat av buller från E6/E20, väg 41 och väg 153 drabbas av än mer trafikbuller av en ny vägsträcka. Trönninge anses också vara lämpligt att bebygga med ett stort antal bostäder.

Det finns även planer på att skapa en ny väg via Lugnetrondellens handelscentrum som tillsammans med en ny rondell nära Brunnsberg på Västkustvägen anses bidra till en bättre trafiksituation. Kommer det att vara tillräckligt för att hålla i gång trafikflödet? Man måste också ta hänsyn till boende i området vid Lugnet intill väg 153/Värnamovägen. Där finns problem med buller i takt med att trafiken ökar.

ANNONS

Varbergspartiet anser att det är av yttersta vikt att man tar ett helhetsgrepp om trafikinfrastruktur i hela Varberg och inte minst problematiken med Lassabacka på ordentligt allvar. Stadens planerare bör skyndsamt sätta sig vid ritbordet och skissa på en lösning som verkligen håller både ur miljö-, buller och trafiksynpunkt.

Trafikbuller är en fara för människors hälsa vilket kommer att bli en stor belastning för samhället i framtiden. Kommunen behöver därför göra en rejäl storsatsning/ombyggnad för att hantera trafiken vid Lassabacka. En åtgärd kan t.ex vara att Västkustvägen förses med en överfart så att trafik i sydlig och nordlig riktning kan passera utan att köra in i rondellen. Det sista vi behöver är ett ogenomtänkt lappande och lagande för att hålla igång trafiken.

Gunnar Ericson

talesperson för trafik och infrastruktur

Carina Torstensdotter Johansson

talesperson för miljöfrågor

Varbergspartiet

ANNONS