Vem ska våga investera i omställningen i Sverige när inte ens mycket breda överenskommelser gäller, utan politikens mål reduceras till att erbjuda ”Jimmiepriser” på fossila drivmedel? undrar skribenten.
Vem ska våga investera i omställningen i Sverige när inte ens mycket breda överenskommelser gäller, utan politikens mål reduceras till att erbjuda ”Jimmiepriser” på fossila drivmedel? undrar skribenten. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Reduktionsplikten – rätt väg framåt med kurskorrigering

Vem ska våga investera i omställningen i Sverige när inte ens mycket breda överenskommelser gäller, utan politikens mål reduceras till att erbjuda ”Jimmiepriser” på fossila drivmedel?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|

Svar

på ”Min kritik gällde chockhöjningen 2021 – inte reduktionsplikten som sådan”

Det kan säkert vara ”svårt att medge att man gjort fel” som Dahlbom skriver – men reduktionsplikten är utformad för att göra det lätt, med kontrollstationer för korrigeringar. Det innebär inte att ”Uppenbarligen inser Goldmann att beslutet var ett misstag” – utan att det inom ett klokt system uppstår förbättringsmöjligheter som bör tas tillvara. På samma sätt ska Riksrevisionens kritik förstås – de anger att en förändrad reduktionsplikt är ett kostnadseffektivt sätt att nå klimatmålen.

Drivmedelsbranschen, fordonsindustrin och alla partier utom SD enades om att införa reduktionsplikten och ledande svenska drivmedelsproducenter som Preem och Lantmännen ökar nu kraftigt produktionen av HVO och etanol, som har störst roll i att nå reduktionsplikten för diesel respektive bensin. Den långsiktigt beslutade reduktionsplikten med fastställda nivåer år för år gav dem tryggheten att våga investera – men SD fick som de ville och nivåerna revs upp över en natt utan hänsyn till kontrollstationens rekommendationer. Vem ska våga investera i omställningen i Sverige när inte ens mycket breda överenskommelser gäller, utan politikens mål reduceras till att erbjuda ”Jimmiepriser” på fossila drivmedel? Nu måste svenska tillverkare av hållbara biodrivmedel hitta nya exportmarknader – inte kan det väl vara bättre att Sverige ökar importen av fossilt än att vi använder inhemskt förnybart?

ANNONS

”Så hitt’ på nå’t, Goldmann!” uppmanar Dahlbom, men passningen går till regeringen. Den rekordsänkta reduktionsplikten ökar de klimatpåverkande utsläppen med drygt fem miljoner ton per år vilket premien för ellastbilar, skrotningspremien för den som samtidigt köper ny elbil (inte särskilt många) och de alltfler laddstolparna inte är i närheten av att kompensera för. Antingen måste reduktionsplikten snabbt åter höjas, eller så får Sverige köpa bulgariska utsläppsrätter för miljardbelopp – pengar som vi rimligen hellre använder i svensk ekonomi. Vägen framåt är förnybar, inte fossil!

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

ANNONS