I dag och vid återkommande tillfällen får jag vänta upp till en timma innan besöket sker, skriver insändarskribenten.
I dag och vid återkommande tillfällen får jag vänta upp till en timma innan besöket sker, skriver insändarskribenten. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Stressad personal vittnar om ledarbrist i hemtjänsten

Ny personal varje dag som är stressade och försöker lämna sitt uppdrag efter 10-15 minuter.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|

Jag är 82 år och har hemtjänst sedan juli månad 2023. Mitt liv hänger varje dag på en skör tråd eftersom jag har njursvikt på min enda njure och dessutom diabetes II och lever ensam i i en tvårumslägenhet på vån. 2.

Jag betalar 2 300 kr/mån för hemvården och cirka 90 000 om året i skatt. I juli valde jag hemtjänst och redan första veckan uppstod problem och jag misstänker att en guldklocka för 25 års tjänst stulits. Jag rapporterade i en insändare via nätet till kommunen som skulle återkomma inom fem dagar vilket ej uppfyllts.

Jag sade upp avtalet med det privata hemtjänstföretaget och bytte till kommunal hemtjänst. Det nya avtalet ar bristfälligt nedskrivet och flera av personalen vägrade att utföra tjänster som hör ihop med njursvikten Efter två månader och flera telefonsamtal lyckades jag få avtalet omformulerat.

ANNONS

Min diabetes gör att besöket bör ske vid samma tidpunkt. I dag och vid återkommande tillfällen får jag vänta upp till en timma innan besöket sker. Ny personal varje dag som är stressade och försöker lämna sitt uppdrag efter 10-15 min. Alltför många är stressade och har en ovillig attityd och flera av dem synes sakna grundläggande kunskaper om smittorisker och hygien. Jag skall få städhjälp varannan vecka vilket ej sker

Det synes råda allvarliga ledarbrister inom hemtjänsten!

Som många år som chef skulle jag omedelbart vidtagit åtgärder för att påverka attityd och kunskapsnivå.

Jag känner mig illa och skamlöst behandlad.

Livets sköra tråd

ANNONS