De medel som tidigare togs från försvaret och skickades in i välfärden har uppenbarligen inte fått avsedd effekt, och det är märkligt att både välfärden och försvaret haltar samtidigt, skriver debattörerna.
De medel som tidigare togs från försvaret och skickades in i välfärden har uppenbarligen inte fått avsedd effekt, och det är märkligt att både välfärden och försvaret haltar samtidigt, skriver debattörerna. Bild: Mikael Fritzon/TT

Sveriges försvarspolitiska inriktning en trovärdig väg framåt

Att göra försvarsberedningens rapport till en budgetfråga är ett fokusskifte av de partier som har varit delaktiga till att skapa den eländiga situation vi ser idag, skriver Sara-Lena Bjälkö (SD) och Lars Wistedt(SD).

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|

Sverige har för första gången på flera decennier en försvarspolitisk inriktning som pekar ut en trovärdig väg framåt. Föga förvånande retar det upp säkerhetspolitiska experter med dåliga historiekunskaper.

Sveriges försvarspolitiska arena har legat i dvala sedan nedmonteringen av det militära- och civila försvaret i början på 2000-talet. Den 24 februari 2022 slogs strömbrytaren på igen och politiker och debattörer låtsas som att ingenting skett under perioden 2000-2022. I dag står vi med en ackumulerad investeringsskuld till följd av närmare två decenniers underfinansiering. Återköp av infrastruktur som tidigare såldes av till kapitalförlust, materiel för miljardbelopp som destruerades eller gavs bort i bistånd. Att nu påstå att detta inte skulle påverka budgetutrymmet idag är inte seriöst.

ANNONS

Tidigare regeringar under Moderaterna och Socialdemokraterna använde försvarsbudgeten som en budgetregulator för att styra finansiella medel till välfärd och skattesänkningar. Oförmågan att ta hotet från Ryssland på allvar användes av sagda regeringar för att legitimera en oansvarig försvarspolitik. Regeringen Reinfeldt är orsaken till att Sverige ansågs vara ”Nordens säkerhetspolitiska hål” och begreppet ”enveckas försvaret” myntades av dåvarande ÖB Sverker Göransson 2012. År 2018 var det dags igen under Socialdemokraterna då den dåvarande Arméchefen Anders Brännström fick gå efter att ha talat klarspråk om situationen i försvarsmakten.

De medel som tidigare togs från försvaret och skickades in i välfärden har uppenbarligen inte fått avsedd effekt, och det är märkligt att både välfärden och försvaret haltar samtidigt. Att göra försvarsberedningens rapport till en budgetfråga är ett fokusskifte av de partier som har varit delaktiga till att skapa den eländiga situation vi ser idag.

Sverigedemokraterna har sedan riksdagsinträdet medverkat i tre försvarsberedningar och samtliga har innehållit avvikande meningar. Rapporten ”Stärkt försvarsförmåga – Sverige som allierad” är inte perfekt, men en fullgod inriktning som vi står bakom. Utan Sverigedemokraterna som drivkraft hade den överenskomna finansieringsnivån varit betydligt lägre.

Sverigedemokraterna kommer fortsatt verka för en uthållig och trovärdig försvarspolitik som de andra partierna inte visat sig kunna leverera.

ANNONS

Sara-Lena Bjälkö (SD)

riksdagsledamot, försvarsutskottet

Lars Wistedt (SD)

riksdagsledamot, vice ordförande försvarsutskottet

ANNONS