Logga Hallands affärer

Gekås om nya lågprisjätten: ”Vi har större bredd”

Amerikanska lågprisjätten Costco öppnar sitt första varuhus i Sverige.
Nästa höst slår världens näst största varuhuskedja efter Walmart upp portarna i Arninge utanför Stockholm.
Men Gekås i Ullared tar den ökade konkurrensen med ro.
– De tittar på att öppna en 13 000 kvadratmeter stor butik, medan vi har ett varuhus som är fem eller sex gånger större än det, säger vd Patrik Levin.

ANNONS
|

Costco Wholesale har runt 800 varuhus, 500 av dessa i USA. På senare år har de etablerat sig i ett flertal europeiska länder, som Frankrike, Spanien och England. Nu står det klart att jätten hösten 2022 öppnar sitt första svenska varuhus i Arninge, en handelsplats i Täby utanför Stockholm.

Butiksytan ligger på 13 000 kvadratmeter, ungefär som två Ica Maxi.

Costcos affärsidé går ut på att köpa in stora volymer som säljs till låga priser. Unikt för kedjan är att man måste bli medlem för att ens komma in i varuhuset. Att bli medlem i USA kostar från 600 kronor och uppåt per år. Bolaget uppger själva att de har drygt 100 miljoner medlemmar.

ANNONS

LÄS MER:Efter butiksdöden: Här öppnas det nytt i Göteborg

Drygt 50 procent av Costco omsättning utgörs av livsmedel, men de har också ett bredare sortiment av sällanköpsvaror som elektronik, heminredning, kläder och smycken i sina varuhus. Vissa varuhus har även saker som bensinstation, apotek och optikermottagning.

Fastighetsbolag utesluter inte Göteborgsetablering

Företaget grundades 1983 när de öppnade sin första butik i Seattle. I dag är Costco världens näst största varuhuskedja efter Walmart.

Enligt Di omsatte Costco det senaste räkenskapsåret 1 400 miljarder kronor, vilket ungefär motsvarar fyra Ikea eller sju HM.

Jan Björk, vd för fastighetsägaren Trophi som hyr ut lokalerna i Arninge, säger till Di, att man kan förvänta sig fler Costco-varuhus i Sverige de kommande åren.

– Jag är övertygad om att de är intresserade av fler etableringar i Norden, rimligtvis huvudstäderna och Göteborg och Malmö. Sedan kanske max två butiker till i Stockholm om några år, säger Jan Björk till tidningen.

Gekås: Vi har en mycket större bredd

Gekås i Ullared räds inte den ökade konkurrensen.

– Jag tänker att Costcos inte gör samma grej som vi gör. Ullared är ju i sig självt ganska unikt, säger vd Patrik Levin till GP.

Hur då?

– De tittar på att öppna en 13 000 kvadratmeter stor butik, medan vi har ett varuhus som är fem eller sex gånger större än det, med en mycket större bredd och en annan typ av varor. Men jag tänker att det är positivt att fler lågprisalternativ kommer till Sverige.

ANNONS

Patrik Levin pekar även på att Costcos har ett större fokus på livsmedel och stora volymer än Gekås.

– Där du köper en majonnäsburk på fyra liter i stället för 700 gram, och så är det ett jättelågt pris. Jag vet inte huruvida det kommer störa oss eller inte. Jag tänker att Gekås är mer än bara handel, med upplevelsen och destinationen Gekås.

LÄS MER:Nilson Group och Gekås toppar bidragslistan

LÄS MER:Gekås vd Patrik Levin om nya jobbet i coronakrisen

ANNONS