Jan-Olof Nilsson: Snålkörning och cykling på mörklagda gator

Halland för 50 år sedan. 13-19/1 1974.

ANNONS
LocationHalland|

Oljekrisen fortsätter, och den färskaste besparingsåtgärden finner vi på Falkenbergs Trafikskola, där man börjat lära ut vad som beskrivs som en bensinsnålare körning. Bilskollärare Alf Andersson förklarar att eleverna skall undvika de värsta accelerationerna och hålla sig på en hastighet kring 60 km/t. Samtidigt föregår lärarna med gott exempel genom att låta den privata bilen stå och ta sig till jobbet medelst cykel, ett exempel vi utomstående livligt uppmuntrar eleverna att följa. Åtminstone fram tills de har kortet i handen.

Ja, ökad cykeltrafik är väl ändå en positiv nyhet att ta till sig. Problemet är bara att hälften av alla gatlyktor släckts i ivern att spara el, och långt ifrån alla cyklar är försedda med belysning. Även många gångtrafikanter saknar reflexer, varför MHF i Falkenberg nu tar initiativet till en allmän gratis utdelning av reflexbrickor. På några få timmar delas 500 brickor ut bland flanörerna i Falkenbergs centrum.

ANNONS

Så har då statistikerna vänt och vridit på befolkningssiffrorna i länet man kom fram till i samband med årsskiftet. Vi tänker inte trötta ut er med dessa utan nöjer oss med att konstatera att inte mycket hände i den vägen under det år vi kallade 1973. Särskilt inte i Abild, där ingen föddes. Och faktiskt inte heller i Askome, där ingen dog. Vi ber därmed framför allt den fertila befolkningen i Abild, som ju har ett anrikt bandylag i behov förstärkning, att sätta lite fart på återväxten.

Aldrig förr har väl affärerna gått bättre för affären i Torpa än under den gångna veckan. Ändå råder förstämning i butiken, då det handlar om utförsäljning och nedläggning. Prydnads- och pappersartiklar och husgeråd säljs med 20 procents rabatt, mejeri- och charkprodukter med 10. Affären öppnade 1924, men nu går det inte längre, då konkurrensen från varubussar och affärerna inne i Varberg blivit för hård. Affärens närhet till vägen gör också en utbyggnad omöjlig, enligt byggnadsnämnden. Affären i Torpa har fungerat som en filial till affären i Tofta och såväl föreståndare som butiksbiträde får anställning där efter nedläggningen, så allt löses på bästa sätt där. Men affärerna på landsbygden blir färre och färre för vart år som går.

ANNONS

Avslutningsvis vill vi påminna laglydiga fordonsägare att klistra på det nya kontrollmärke som nu skall gälla som bevis för att fordonsskatten betalats. Enligt uppgift rullar kanske så många som 120 000 fordon på våra allmänna vägar utan att vara vare sig skattade, försäkrade eller besiktigade. Det nya märket blir ett effektivt hjälpmedel för polis och myndigheter i deras arbete att få bort dylika fordon från vägarna, heter det.

ANNONS