När kollegor i byggbranschen förra sommaren hade stora utmaningar med att hitta uppdrag visste Anders Larsson att Byggtjänst i Träslöv hade att göra i ett år framåt.
– Kampanjer om att ”boka din snickare i tid” gav oss trygga förutsättningar. Det känns otroligt skönt och i dag ser vi att vi har mycket att göra resten av året också, berättar Anders när vi träffar honom på föräldragården i Träslöv, där han också driver sitt framgångsrika företag.
25-årsjubileum
I dag har Byggtjänst i Träslöv sex anställda och i år är det dags för 25-årsjubileum. När Anders blickar tillbaka ser han hur viktig marknadsföringen blivit för hans verksamhet.
– Efter femton år var det tydligt att man kommit långt på att göra bra jobb och att nöjda kunder, målare och elektriker därför tipsade andra. Det flöt på. Men de senaste tio åren har det varit allt viktigare att synas även på andra sätt, säger han.
Inledde samarbete med HN
Efter att inte riktigt ha hittat rätt med sin marknadsföring träffade han 2020 medierådgivaren Emma Askman och digitala strategen Mattias Degermo från Mediehuset Hallands Nyheter. Anders kände direkt att bitarna föll på plats.
– Jag ville ha en lokal byrå, som är lättillgängliga. Jag har alltid tyckt att vi måste hjälpa varandra på orten och jag fick snabbt förtroende för Emma och Mattias. Vi kunde vara kreativa tillsammans och jag ser inte längre marknadsföringen som en utgift, den är en investering.
EXTERN LÄNK: Läs mer om din heltäckande mediepartner Hallands Nyheter
Emma Askman berättar att det viktigaste i början var att Anders, precis som andra kunder, skulle förstå vad det är han får för pengarna.
– Det är A och O att kunderna känner sig trygga på vägen. Att de förstår varför vi rekommenderar en viss typ av strategi och att vi sedan gör regelbundna uppföljningar tillsammans, säger hon.
Ökad omsättning
Just detta har Anders berömt, att han ser vad han köper och att han svart på vitt ser resultat.
– Han har sett ökningen i sina böcker och det har gjort att han vågar investera mer i takt med att vi utvecklar helhetsstrategin, säger Emma.
Det har bland annat handlat om hjälp med displayannonsering, hemsidan, Googleannonsering, sociala medier och annonser i tidningen. I helhetsstrategin har det varit viktigt att hela tiden hålla en röd tråd, som till exempel bildspråket.
– När man har en kampanjstrategi och följer den, då händer det saker. Omsättningen ökar. Och när kunderna ger oss förtroende som Anders gjort, då kan vi göra det lilla extra, säger Mattias Degermo.
”HN bäst för oss som verkar lokalt”
Anders Larsson säger att en av fördelarna med Mediehuset Hallands Nyheter är att han sparat mycket tid genom att samla allt under samma tak.
– För oss som verkar lokalt är HN bäst. All marknadsföring vi gjort har blivit så mycket bättre och om vi aldrig tagit tag i det här så hade vi kanske haft jättelite att göra nu. Syns man inte så finns man inte, säger han.