Lycka. Även om nya skivan beskrivs som mörk, säger Nicole Sabouné att anledningen till att hon gör musik är för att bli lycklig.
Lycka. Även om nya skivan beskrivs som mörk, säger Nicole Sabouné att anledningen till att hon gör musik är för att bli lycklig.

Nicole Sabouné går mot goth i musiken

När Nicole Sabouné skulle skriva låtar till sin nya skiva inspirerades hon av rymdskeppet Aniara, datorkaraktären Miman, Harry Martinson och människans enorma girighet.

ANNONS
|

Människan håller på att förinta jorden och måste fly till Mars och Venus. I flykten krockar den enorma rymdfarkosten Aniara med en asteroid och färdas plötsligt mot sin egen död. Ombord på skeppet finns datorkaraktären Miman, som bär på minnen från livet på jorden. Människorna börjar söka tröst hos och dyrka Miman, som till slut inte orkar bära människans tunga insikter mer och dör av sorg.

Det är handlingen i Harry Martinsons skildring av människans girighet i boken Aniara. Men det är också inspirationen till Nicole Sabounés kommande skiva, döpt efter datorkaraktären Miman.

–Harry Martinson skriver på ett så fint och målande sätt. Jag läste Aniara för första gången när jag var 14 år och den har funnits med mig sedan dess.

ANNONS

Nicole Sabouné blev ett känt namn för svenska folket när hon slog igenom i tv-programmet The Voice med Ola Salo som coach. Hennes debutskiva Must Exist, som släpptes 2014, var sprängfull med hittiga postpunklåtar som spelades i princip dygnet runt i P3. Med nya skivan Miman tar hon ett långt, medvetet, kliv från sin debut.

–Skivan har ett mörker i sig som tidigare material inte haft. Den är lite mer åt goth-hållet. Jag är bara 24 år, jag förändras fortfarande och lär mig hela tiden mer om mig själv, min smak och om hur jag vill uttrycka mig.

Att debutera i ett musikprogram på TV är inget anmärkningsvärt längre. En rad stora svenska artister har börjat där. Själv ser inte Nicole Sabouné sin medverkan i The Voice som en särskilt stor grej.

–Jag var aldrig riktigt en del av det där som musiker och kreatör, det bara blev så. Ibland får jag sota för det och ibland bryr sig ingen. Folk är ofta låsta i fördomar, men det kan man ju strunta i tycker jag.

Hon beskriver Miman som konceptuell, långsammare i tempot och mer underjordisk än debuten Must Exist.

–Jag är väldigt stolt över albumet. Det känns kul att jag vågade, jag försökte att strunta i andra människors uppfattning om mig och valde att skapa för min egen skull istället.

ANNONS

Men det har inte varit självklart. Att slå igenom brett som 22-åring, kommer med vissa förväntningar från omgivningen. Nicole Sabouné beskriver processen som ”lite upp och ner rent känslomässigt”. Dessutom har hon valt att producera albumet själv för första gången.

–Jag visste hur det skulle låta i huvudet. En ena stunden var jag fruktansvärt stolt och stark, men jag har också varit jätteledsen. Det är det som händer när man tänjer på sina gränser.

Under arbetet med Miman lyssnade Nicole Sabouné mycket på Sisters of Mercy och Black Sabbaths första skiva. En annan musikalisk influens är Anna von Hausswolff.

–Anna inspirerar mig varje dag. Vi är jättenära vänner och bollar mycket idéer med varandra. Dessutom är vi så himla lika.

ANNONS