Ica-gruppen redovisar än sämre vinst under andra kvartalet än motsvarande period 2017. Logistiktrubbel inom Ica Sverige lyfts fram som huvudskäl. Arkivbild
Ica-gruppen redovisar än sämre vinst under andra kvartalet än motsvarande period 2017. Logistiktrubbel inom Ica Sverige lyfts fram som huvudskäl. Arkivbild

Logistikproblem pressar Icas vinst

Sommarens hetta lyfte Icas försäljning, men den blev samtidigt dyrbar – något som pressade vinsten.

ANNONS
|

- Vi har haft en väldigt stark försäljning och i princip ser resultatet bra ut för alla våra enheter utom Ica Sverige. Där är marginalen för svag under andra kvartalet, säger vd Per Strömberg till TT.

Dagligvarujätten Icas ägarbolag Ica-gruppens vinst före skatt sjönk rejält och landade på 869 miljoner kronor för det andra kvartalet, jämfört med vinsten på 1172 miljoner kronor motsvarande period 2017.

ANNONS

Logistikproblem

I rapporten framgår att försäljningstillväxten är bra, e-handeln går enligt plan, kassaflödet är starkt och resultatutvecklingen godkänd i den flesta enheter. Undantaget är alltså Ica Sverige och där handlar bakslaget om logistik och det finns kopplingar till den varma sommaren, enligt Per Strömberg.

- Det varma vädret har hjälpt oss med en riktigt bra försäljning, men det har också inneburit utmaningar för logistiken. Vissa varugrupper som vatten och glass har sålt extremt mycket och det har lett till ryckigheter. Sedan har vi väldigt många butiker på mindre orter runt om i landet och när vi ska skeppa större volymer än vanligt dit blir det mer kostsamt.

Köttberg

Ica kommer att bli en helt central spelare när det gäller överskottet på kött som de flesta tror är oundvikligt efter sommarens extrema värme. Per Strömberg tror dock inte att handeln kan hantera ett hur stort köttberg som helst.

- Det är en väldigt oroande utveckling och vi har en tät dialog med LRF (Lantbrukarnas riksförbund) om hur vi ska hantera situationen. Vad vi kan göra kortsiktigt är att öka vår försäljning av svenskt kött även om det redan utgör 90 procent. Vi ökar antalet kampanjer, men vi vill inte få en onödig prispress på det svenska köttet så det säljs ut till väldigt låga priser, säger han till TT.

ANNONS

Omsättningen uppgick till 29258 miljoner kronor, jämfört med 27198 miljoner kronor ett år tidigare.

TT

ANNONS