Logotypen.
Logotypen.

En kaxig logga - eller en naken kejsare?

Falkenberg har begåvats med en ny logotyp, som tillskyndarna ser som kaxig medan någon annan suckar oförstående: Vad menas?

ANNONS
|

På bilden ser ni logotypen, som utvecklats av det kommunala turistbolaget Destination Falkenberg och som diskuterats i styrgrupper och nätverk. Även varumärkeskonsulter från bolaget Up har varit inne som ”sparringpartners” i diskussionen. Logotypen presenterades vid ett möte med 300 personer i Falkhallen häromkvällen.

– Vi satt spända i bänkarna i Falkhallen efter två timmars pratande. När kommer det unika? Det var alldeles tyst i bänkarna när nyheten presenterades. Efter 30 sekunders total tystnad fick någon på scen be om en applåd. Ganska lam sådan tycker jag, skriver underhållaren Jan Wolfhagen i ett kritiskt inlägg.

Och han har en bättre idé:

ANNONS

– Jag tänker ropa in glada, lyckliga och unika Falkenbergsbor en helg och ta fram nya förslag. Vi gör det gratis för Falkenberg. Inte två år med en konsultbyrå. I Falkhallen kunde jag se en naken kejsare, säger Wolfhagen och undrar vart humorn och känslan tog vägen.

Så kan kritiken se ut, men vad har då väglett logotypens tillskyndare, de som tycker att Falkenberg därmed får ett ”platsvarumärke”?

– FBG för mig är som en storstad. Som CPH för Köpenhamn eller NYC för New York City. Det antyder att det finns en kaxighet. Sen är det ju inte alla som förstår vad det står för, så därför finns också Falkenberg där som förklaring, sa Bo Albertsson, strateg från konsultbolaget Up vid presentationen i Falkhallen.

– Men tänk den dagen vi har kört på i full fart. Då kanske vi inte behöver ha Falkenberg där, utan då känner man igen symbolen direkt, sa Fredrik Janson, vd för Destination Falkenberg.

Tanken är att denna logga ska kunna användas som markering på papper, brev, fotografier med mera av den som önskar – företag, kommunen, föreningar. Men sen är det ändå viktigt att ”ladda varumärket med innehåll”. När konsulterna var igång vid mötet i Falkhallen så ville de framförallt lansera Falkenberg som en livsstil. Kommunen är kanske inte den coolaste platsen på jorden, men Falkenberg är äkta vara. Därför kan man tänka sig en marknadsföring (dock utan slogan) som just signalerar hela kommunen och dess företeelser som en livsstil: ”Inte bara en plats - en livsstil.”

ANNONS

Destinationsutvecklaren Kristján Fannar, som i högsta grad varit med i detta varumärkesarbete, tar eventuell kritik med viss ro:

– Kritik får man alltid i sådana här sammanhang. Det blev även kritik när man bytte ut ICA-gänget i tv-reklamen, säger han med ett exempel från en framgångsrik marknadsföring.

ANNONS