Bevakade steg. Kartläggningen av hur folk rör sig i centrum är en viktigt redskap för att få nya butiker att satsa på Falkenberg. Nu har mätarna varit igång i ett år.
Bevakade steg. Kartläggningen av hur folk rör sig i centrum är en viktigt redskap för att få nya butiker att satsa på Falkenberg. Nu har mätarna varit igång i ett år.

Flödet ska locka butiker

Ett år har gått sedan rörelsesensorerna sattes upp i centrum. De ska ge staden fördelar i framtiden men redan nu visar mätarna hur större händelser ger aktivitet i stadskärnan.

ANNONS
|

Det är lite drygt ett år sedan som två sensorer sattes upp på Storgatan respektive Nygatan. Utrustningen, som kostade 100 000 kronor, ska mäta aktiviteten längs stråken dag för dag och timme för timme året om.

– Vi kommer att kunna analysera mer i framtiden. Vi vill ju inte bara ha ett ökat flöde utan vi vill också kunna styra flödena, säger centrumutvecklare Henrik Olsson som redan nu använder sig av data från mätarna i kontakten med företag som kan tänkas etablera sig i centrum.

– Flödet är det största kapitalet. Det är många som bara är intresserade av hur många som passerar i området. Etablerare säger till mig att den som har mest information om en plats vinner, helt enkelt. Det minskar deras risker.

ANNONS

Framöver kommer dagar, veckor och timmar att kunna jämföras från år till år. Förhoppningen är även att kunna koppla flödesmätningen till ett jämförelseindex över butikernas försäljning. Men redan nu har Falkenberg haft nytta av mätningen, menar Henrik Olsson. Att kunna uppvakta företag med data sänder viktiga signaler i kampen om de åtråvärda etableringarna.

– Det är viktigt att visa att vi jobbar professionellt, att vi har koll och vet vad vi gör. Mindre städer i Sverige är generellt mindre professionella när det gäller det här, säger centrumutvecklaren.

Ett tydligt exempel i närtid är den framtida etableringen av Espresso House. Som HN kunde berätta i våras kommer den nationella kaffekedjan att flytta in i den gamla Ritz-lokalen till hösten.

– De har sagt till mig att hade vi inte uppvaktat dem med information så hade de inte etablerat sig här, säger Henrik Olsson.

Ett annat exempel är Slöingebageriet Solhaga som tidigare i år avslöjade satsningen på ett nytt café på Storgatan. Flödesmätningen hjälpte ägaren Sara Wennerström att sätta öppettiderna från klockan 07 på morgonen.

– Vi såg ju att många människor passerar förbi på väg till jobbet. Och att stanna till för att köpa fika på morgonen är något som saknas. Så visst spelade mätningen in, säger hon.

ANNONS

Men på det stora hela var det inte flödesmätningen som fick henne att välja lokalen på Storgatan.

– Visst kan man titta på hur det är men det riktigt intressanta är ju att ha en vision och se hur flödena förändras. Hade jag utgått ifrån mätningar så hade jag nog inte startat ett bageri i Slöinge.

Flödesmätning – i siffror

  1. På Storgatan, där mätaren sitter vid Glenns sportbar, passerar i snitt 2 600 personer på ett dygn.
  2. Vid Lindex sitter mätaren för flödet på Nygatan som registrerar 6 000 aktiviteter i dygnsgenomsnitt.
  3. Generellt är det mest aktivitet under lördagar och toppnoteringarna sammanfaller med storhelger som Wheels and Wings-helgen (närmare 30 000 totalt per dag) och Falkenberg Pride (22 000).
  4. Under julafton och nyårsdagen var det rekordlåg aktivitet vid mätarna som inte heller behövde jobba särskilt hårt under stormen Gorm.
ANNONS