Fotgängare ska prioriteras i stadskärnan

Centrum ska bli fotgängarnas vardagsrum, enligt en ny utredning. Men hur mycket ska bilarna maka på sig? Snart ska alla få tycka till om kommunens tre olika förslag.

ANNONS
|

I veckan valde politikerna i kommunstyrelsen skicka vidare samhällsbyggnadsavdelningens utredning kring stråken i innerstaden för ytterligare dialog. Kommunen vill nu ha in synpunkter på de tre olika förslag som tagits fram för framtidens stadskärna.

– Det är en fråga som engagerar många. Vi har försökt att ta oss an den på ett respektfullt sätt, säger trafikplanerare Charlotte Ljung som tillsammans med plan- och landskapsarkitekten Hanna Smekal har arbetat fram förslagen.

Utredningens största, och kanske mest kontroversiella fråga, gäller vilka centrala stråk och gator som ska vara permanent avstängda för biltrafik.

– Vårt jobb utgår ifrån tesen att det är fotgängarna som skapar liv i en stadskärna. Samtidigt är fotgängare ganska lågt prioriterade i klassisk trafikplanering. Nu tar vi chansen att lyfta dem, säger trafikplaneraren.

ANNONS

Utredningen beskriver två begrepp som har väglett arbetet – stadskärnans gångnät och stadskärnans vardagsrum. Naturliga mötesplatser ska bindas samman genom ett nät av stråk och gaturum. Helheten ska locka besökaren att ta sig runt i centrum, stanna längre och nyfiket söka sig vidare.

– Vi slogs av hur ofta man pratade om parallella stråk. Vad vi vill göra är att skapa ett finmaskigt nät för att hitta runt i staden, säger Charlotte Ljung.

Rent konkret kommer det inom kort att finnas tre olika förslag som såväl politiker och näringsliv som allmänheten ska få möjlighet att tycka till kring.

Förslagen anger inte i detalj hur trafiksituationen ska lösas på sikt. Det gula områdena i förslagen anger bara var fotgängare föreslås ha "absolut prioritet". Om det sedan kommer att innebära helt bilfritt eller inte blir dock en senare fråga.

– Oavsett om det blir alternativ A, B eller C så är arbetet med ett parallellt nätskapande viktigt. Det återstår mycket detaljfrågor kring gestaltning och trafikreglering, säger Hanna Smekal.

De båda utredarna har arbetat relativt kort tid inom kommunen. Att de kan se på frågan med nya ögon tror de kan vara en fördel. Debatten om ett bilfritt centrum har blossat upp ett otal gånger genom åren men alltid kört fast och skjutits på framtiden.

ANNONS

– Vi uppfattar att det finns en stark vilja att komma vidare i den här frågan inte minst från allmänheten. Vi har tänkt positivt och frågat oss vad vi vill skapa i stället för att fokusera på vilka problem som kan dyka upp, säger Hanna Smekal.

Utredarna har också en tydlig ambition att lämna lösningen med olika trafiklösningar beroende på säsong. Tanken är att arbetet ska mynna ut i en permanent och långsiktig lösning.

– Vi har försökt att gå balansgång på en lagom konkret nivå. Nu är frågan hur vi bäst når ut, säger Charlotte Ljung.

Exakt i vilken form som förslagen och utredningen i stort ska presenteras är i dagsläget inte helt klart. Klart är att utredarna vill kunna gå vidare i frågan, med många insamlade synpunkter i ryggsäcken, efter årsskiftet.

ANNONS