Trenden bruten för Falkenberg

Efter några sämre år andas Falkenbergs stadskärna optimism. …– Det viktigaste är att vi nu har fakta att utgå ifrån, att vi inte gissar längre, säger Henrik Olsson, centrumutvecklare i Falkenbergs kommun.

ANNONS
|

De senast åren har Falkenberg haft en svag utveckling vad gäller verksamheterna i stadskärnan. Under 2015 vändes trenden och nu blickar man framåt med positiva känslor.

– Det viktigaste är att vi har ett tydligt trendbrott, omsättningen ökar i stadskärnan. Sällanköpshandeln går framåt och där bryter vi en negativ trend, säger Per Arbin, näringspolitiskt ansvarig hos branschorganisationen Fastighetsägarna.

Siffrorna presenterades under torsdagsmorgonen på ett glest besatt frukostmöte på Hwitan. De få som var där diskuterade friskt vad man kan göra ännu bättre i framtiden, öppettiderna var en het potatis.

– Jag menar att en av våra svagheter är öppettider. Vi behöver ha längre öppettider, i nuläget på lördagar och vid större evenemang. Med framförallt allt att alla har öppet samtidigt. När det är öppet ska allt vara öppet, säger Henrik Olsson och fortsätter.

ANNONS

– I dag tar man en risk, om jag ska göra tio ärenden så kanske två har stängt, det är en jättesvaghet.

Det som bland annat jämförs i undersökningen är hur stor andel stadskärnans service- och handelsnäring har jämfört med övriga kommunen. Där står sig Falkenberg svagt, anledningen stavas Gekås.

Henrik Olsson menar att det funnits en mentalitet av att lägga för mycket fokus på vad andra i kommunen gör.

– Oftast i stadskärnor pratar man om andra. Nu börjar vi prata mer om vad vi kan göra åt det, bry oss mindre om dem och saker vi själva inte råder över och fokusera på oss själva i stället

Hotellverksamheten var den delen som ökade sin omsättning mest i stadskärnan under 2015 med drygt 16 %. Samtidigt har de två hotell som ryms inom gränsen för stadskärnan inte ens 10 % av kommunens totala beläggning.

– Hotellen har en väldigt låg andel och jag ser att det finns utrymme att ta större marknadsandelar i Falkenberg för just hotellverksamheten, säger Olsson.

Vill du att de befintliga hotellen ska öka eller vill du se nya verksamheter?

– Jag vill se en kombination. Dels ska vi utveckla det vi redan har men också få in nytt, så är det med allting. Gräv upp det guldet som redan finns där du står men leta också reda på nytt.

ANNONS

Samarbetet har intensifierats med Centrumgruppen som träffas varje månad för att diskutera framtiden. Många efterlyste mer samarbete kring större arrangemang och de flesta verkade andas försiktig optimism, även Henrik Olsson.

– Stadskärnan ska byggas mer som ett fotbollslag och där är jag tränaren.

Branschorganisationen Fastighetsägarna gör tillsammans med WSP undersökningen vars syfte är att visa utvecklingen för service- och handelsnäringen i stadskärnor. Här redovisas några av resultaten

Stadskärnans marknadsandel av dagligvaruhandel

3 % (snitt: 19 %)

Stadskärnans marknadsandel av sällanköpshandel

5 % (29 %)

Stadskärnans marknadsandel av hotellverksamhet

9 % (41 %)

Stadskärnans marknadsandel av restauranghandel

22 % (31 %)

Omsättningsutveckling dagligvaruhandel i stadskärnan

- 0,6 % (3,3 %)

Omsättningsutveckling sällanköpshandel i stadskärnan

0,7 % (2 %)

Omsättningsutveckling hotellverksamhet i stadskärnan

16,2 % (12,1 %)

Omsättningsutveckling restauranghandel i stadskärnan

7,8 % (5,5 %)

ANNONS