My Dog lockar allt fler specialiserade besökare.
My Dog lockar allt fler specialiserade besökare.

En allt nördigare hundmässa

I dag startar MyDog på Svenska Mässan. En av Nordens största hundmässor fortsätter att locka besökare. Allt mer specialiserade besökare.

ANNONS
|

– Generellt kan man se att det är en "nördifiering". Man har sina nischer, går djupare in i sin hobby och är inte lika allmän längre i sina intressen, säger Tommy von Brömsen, affärsansvarig för MyDog på Svenska Mässan.

Mässan pågår i fyra dagar. Besökarna kommer framför allt från Sverige, men är även populär bland norrmän och danskar. Mässbesökarna har sedan starten 2006 förändrats och mässan lockar allt mer hundintresserade personer.

– I början av mässan var det fler som kom som var nyfikna. Men som även hade det som ett trevligt utflyktsmål. Nu har det gått mot att fler nördar engagerar sig, säger Tommy von Brömsen.

ANNONS

Att branschen kring hundar växer syns på mässan. Fler montrar finns uppbyggda och utbudet blir allt större, genom fler specialiserade företag.

Även den nya sporten "K9 Nose work" kommer att genomföras. En sport som går ut på att hunden ska nosa upp gömda föremål, likt tullhundar gör.

– Intresset har fullständigt exploderat i Sverige. Varje klass är fullbokad och det försöker vi fånga upp genom en tävling, säger von Brömsen.

En annan stor händelse är att Sveriges nästa hundstjärna utses. En jury ska utse en vinnare genom auditions där de letar efter en hund med "stjärnkvalitéer". Priset är att hunden får medverka i TV 4-serien "Welcome to Sweden".

ANNONS