Ökade utgifter för fyrbent familjemedlem

Husdjursbranschen växer stadigt och vi väljer att lägga mer pengar på vår hund. Ett djur som har gått från sällskapsdjur till familjemedlem på tio års tid.

ANNONS
|

– Vi kostar på oss mer kring hunden idag. Den har gått från att vara ett sällskapsdjur till en familjemedlem. Och en familjemedlem tar man hand om och skämmer bort, säger Hans Rosenberg, pressansvarig på Svenska kennelklubben.

Den senaste övergripande undersökningen, Manimalisrapporten, gällande omsättning inom husdjursbranschen gjordes 2008. Då omsatte branschen, gällande hund, katt och smådjur, knappt nio miljarder kronor.

Inköpet av husdjuret stod då för den stora kostnaden och veterinärkostnader för den näst största. Fem miljarder spenderades på inköp och två miljarder på veterinärkostnader. Fyra år tidigare omsatte branschen drygt sex miljarder kronor.

Även om det inte gjorts några fler övergripande studier sedan 2008 märks en tydlig trend. Allt mer pengar spenderas på hunden och intresset kring hundar ökar.

ANNONS

Hundmarknaden har under de senaste 10-15 åren förändrats. Den har växt och nischats. Där det förr fanns hundfrisör och pensionat finns det nu många fler tjänster inriktade mot hundägare. Hundfotografer, dagis, massage och yoga är några exempel. Även foderindustrin har utvecklats kraftigt och utbudet är större.

– Marknaden blir allt mer specialiserad, för att kunna komplettera hundens välbefinnande. Försäkringar har vi varit duktiga på länge i Sverige på grund av kostnaderna. Men nu går vi oftare till veterinären och tar hand om vår hund, säger Hans Rosenberg.

Det har även skett en ökning inom rehabiliteringsområdet för hundar som tidigare inte funnits. Att man kan ta sin hund för att gå på rullband eller simma som en del i rehabiliteringen efter en operation eller skada.

Produkterna kring hunden har följt med i utvecklingen och efterfrågan hos kunderna har förändrats. Förutom de klassiska hundprodukterna som koppel och skålar efterfrågas nu produkter för att kunna matcha och inreda sitt hem efter hunden. En helt ny nisch inom hundindustrin.

– Hunden bryr sig inte om inredning eller om den blir bortskämd, den är glad ändå. Utan det handlar om vår egen fåfänga, säger Hans Rosenberg.

Men inte bara de traditionella marknaderna har utvecklats. Att äga hund har för många blivit en livsstil.

ANNONS

– Marknaden börjar se oss som en presumtiv målgrupp. Där vi anpassar sig efter hunden. Att man köper bil efter hunden, planerar semestern, hur vi ska bo eller hur vi ska resa, säger han.

ANNONS