Bild: Björn Larsson Rosvall/TT och Christopher Kullenberg Rothvall

Metallica räddar Frillesås BK – vänder minus till plus tack vare konserter

Frillesås BK är på fötter (eller skridskoskenor) igen. På nästa veckas årsmöte redovisar klubben ett plus - tack vare bland annat hårdrocksbandet Metallica.
– Ja, det kan man säga. Det kom som en skänk från ovan, säger ordföranden Lars-Johan Svanström.

ANNONS
|

Elitserieklubben gick mot ett minus på 1,8 miljoner. Det rådde stor turbulens sedan en kassör misstänktes för förskingring och satte Frillesås BK i ett krisläge för ett år sedan.

– Man var knäsvag och trodde ju det bara var att stänga butiken och gå hem. Jag trodde inte vi skulle klara denna säsongen, men det visade sig att vi gjorde det ändå, säger Lars-Johan Svanström.

Den nye kassören, Mikael Larsson, redovisar att FBK gjort en vinst på 255 000 kronor år 2023. Kassakistan, det egna kapitalet, är positivt på 56 000 kronor.

– I fjol var det minus 199 000 så vi har vänt på trenden och det är väldigt skönt. Vi har ett antal ben att stå på, säger Larsson och nämner:

ANNONS
  • publikintäkter - och speciellt från annandagsbandyn - om man får en hemmamatch.
  • sedan finns det x antal människor som klipper gräsmattor runt om i Frillesås mot ersättning
  • konserterna på Ullevi där man får in cash genom volontärarbete.

– Vi gjorde en rejäl uppsträckning och rensade upp och gick igenom rubbet. Sedan det som räddar oss är Ullevi-jobben där hade vi sån jävla tur! Folk ställer upp och vi har haft 250 på volontärlistan på megastora konserter, säger Lars-Johan Svanström och fortsätter:

– I år är det mer tvärdött på Ullevi men vi ska vara med på Way out west, A day at the park, nya Allsång på slottet med Lasse Kronér och även Tommy Körberg. Det är många konserter, men inte alls i den storleken som förra säsongen.

2023 - då var Bruce Springsteen, Metallica, Coldplay och Gyllene Tider på Ullevi.

FBK kom in i den svängen för två år sedan år i samband med Håkan Hellströms spelningar i Göteborg.

– Efter de första konserterna blev vi ett glatt gäng. Det finns säkert 15-20 pers i innersta truppen som gjort tio till tolv konserter. Det blir som en sommarfamilj och rimmar med hela vårt upplägg i föreningen. Det smittade av sig. Folk som jobbade ville fortsätta ställa upp.

Hur kom ni in i den här svängen?

– Vi låg på och ringde och en i vår marknadsgrupp är god vän med chefen på Show Security. Nu får vi Way out west och de vill ha mer folk dit som hjälper till. De har specifikt frågat efter personer från Frillesås. Backstage eller huvudingång, de vill ha med dem på samma positioner i år och det är ju en fjäder i hatten.

ANNONS

Hur mycket får klubben in via konserterna?

– Det vill jag inte gå in på riktigt av rent förhandlings- och konkurrensmässiga skäl, men det är jättegoa pengar.

Eftersom Frillesås redovisar plus i eget kapital så är också elitlicensen kirrad.

– Vi höll budgeten förra året. Jag var orolig att vi skulle tappa sponsorer på grund av den här affären (med kassören), men det blev snarare tvärtom, säger Mikael Larsson.

Vid små belopp är företagen med på banan när det gäller sponsring av laget.

– Men att få höjningar eller få in stora, nya aktörer som inte redan har hjärtat för sporten, där märker man en återhållsamhet. Fast även de som är trogna sponsorer, har man dragit in julbord eller klappar till anställda, då rimmar det inte rätt att höja med sponsring, säger Svanström.

ANNONS