Ingenting i lågaffektivt bemötande handlar om gränslöshet eller fri uppfostran eller liknande, skriver insändarskribenten.
Ingenting i lågaffektivt bemötande handlar om gränslöshet eller fri uppfostran eller liknande, skriver insändarskribenten. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Ingenting i lågaffektivt bemötande handlar om gränslöshet

Magstarkt att förespråka idéer som helt saknar vetenskapligt stöd.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|

Svar

på ”Inga bevis på att lågaffektivt bemötande fungerar”

Den 8 januari 2019 var cirka 1 250 pedagoger från Falkenbergs kommun på en föreläsning om lågaffektivt Bemötande som hölls av Bo Hejlskov Elvén, leg psykolog.

Samtidigt, i januari 2019, beslutade staten att ta över driften av Storvretaskolan i Botkyrka utifrån brister som funnits på skolan sedan 2016.

Ansvaret gick till Skolkonsulterna som senast är kända från Kalix och den situation som uppstod där med kränkningar och fasthållningar av elever från vederbörande.

Kalix kommuns egen granskning, som gjordes av AMSAB, visade på ett antal brister men märk väl att det i granskningen inte alls ingick att föra dialog med utsatta barn eller utreda enskilda händelser.

ANNONS

Barn och elevombudet har nu inlett tre olika ärenden kopplade till händelser i samband med Skolkunsternas arbete i Kalix. BEO utreder enbart fall där det finns starka skäl att tro att det har skett överträdelser.

I Falkenberg har man sedan 2018 jobbat med Utbildning Falkenberg, vars upplägg väl tangerar det Bo Hejlskov Elvén förespråkar.

Ingenting i lågaffektivt bemötande handlar om gränslöshet eller fri uppfostran eller liknande. Tvärtom handlar det i allra högsta grad om struktur, tydlighet, förväntningar och förutsättningar. Både för personal och elever.

Det kan tyckas väl magstarkt av Michael Svensson att förespråka idéer som helt saknar vetenskapligt stöd eller bevisad erfarenhet, det som skollagen stipulerar att verksamheten skall grundas på.

Storvretskolans nuvarande rektor, Johan Ahlqvist, skriver tex till Konkret: ”Vi använder oss inte av det arbetssätt som är beskrivet av Skolkonsulterna. Vi arbetar med relationsbaserat förhållningssätt samt en tydlig uppfattning om att elever kan lyckas med rätt hjälp och stöd. Det finns ingen evidens på det arbetssätt som konsulterna förespråkar och grundskolans verksamhet ska utgå ifrån evidens och beprövad erfarenhet.”

Pappa till hemmakämpande barn

LÄS MER:Inga bevis på att lågaffektivt bemötande fungerar

ANNONS