Vätgas finns i stora mängder i jordskorpan och utvinns på sina ställen i liten skala. Hur ökar vi utvinningen? undrar skribenten.
Vätgas finns i stora mängder i jordskorpan och utvinns på sina ställen i liten skala. Hur ökar vi utvinningen? undrar skribenten. Bild: Pontus Lundahl/TT

Reduktionsplikten är ett villospår – satsa på vätgas!

Forskare visar hur vätgas kan utvinnas med vatten, solljus och katalysator, vem startar i stor skala?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|

Svar

på ”Förnyelsebar energi ger hållbarhet – fossil är ohållbart!” och ”Risk för nya tokerier om inte Riksrevisionens kritik tas på allvar”

Glenn Wahle och Mats Dahlbom debatterar om reduktionsplikten. Glenn anser att reduktionsplikten är bra för klimatet, biodrivmedel ingår i ett kretslopp. Riktigt men trots allt bildas CO2 som släpps ut vid förbränningen. Kretsloppet är långt, ibland väldigt långt. Om vi gör metanol av skogsråvara är det 50 års omlopp. Odlar vi vete till etanol är det kanske bara ett års kretslopp. Men det är CO2 som cirkulerar. Biodiesel lär göras av slaktavfall. Gräs växer och ta upp koldioxid, gräset äts av djur som efter en livstid slaktas och avfallet omvandlas till diesel som förbränns och släpper ut CO2. Slaktavfall kan hellre omvandlas till biogas som behövs i vår industri och ersätter fossil gas.

ANNONS

Har Mats rätt? Tja men biodrivmedel släpper ut CO2.

Reduktionsplikten är ett villospår som vi bör lämna men satsa rätt – vätgas!

Vätgas tillverkas genom elektrolys, då krävs el. Vätgas finns i stora mängder i jordskorpan och utvinns på sina ställen i liten skala. Hur ökar vi utvinningen? Forskare visar hur vätgas kan utvinnas med vatten, solljus och katalysator, vem startar i stor skala? Forskare visar att de kan sönderdela plastavfall till ren vätgas och grafen, när kör man. Vi har i Sverige många vattendrag som kan ge el utan att vi bygger fördämningar. Den elen är inte reglerbar men kan stå och driva elektrolysörer. Vi ska inte bortse från möjligheten till geotermisk elproduktion.

Vad vi gör vi med vätgasen? Volvo och Scania är positiva till att konvertera dieselmotorer att förbränna vätgas, noll utsläpp av CO2. Försöksfordon lär redan köra. Bensinmotorer kan inte lika lätt konverteras men bränslecellsdrift är en bra lösning. Ett brittiskt företag har just lanserat en allt-i-ett-lösning för att konvertera fordon till vätgasdrift via bränslecell.

Elbilar med batteri är en övergångsfas. Batterier är dyra, bilarna är tunga med risker vid olyckor och ökat vägslitage och räckviddsångest.

Ska vi satsa på vätgasdrift? Ja! Blir det dyrt? Ja, men kanske inte dyrare än reduktionen, att rädda vårt klimat är inte gratis.

ANNONS

Carl Dalin

LÄS MER:Risk för nya tokerier om inte Riksrevisionens kritik tas på allvar

LÄS MER:Förnyelsebar energi ger hållbarhet – fossil är ohållbart!

ANNONS