I dag är cirka 85 procent av tunnlarna utsprängda, skriver insändarskribenterna.
I dag är cirka 85 procent av tunnlarna utsprängda, skriver insändarskribenterna. Bild: Malin Strandberg

Varje tunnelprojekt är unikt

En del får vi inte veta förrän vi sätter spaden i marken.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg|
|

Svar

på ”Trafikverkets stora miss”

Det är riktigt att Trafikverket har genomfört ett stort antal och utförliga undersökningar både i tidigt skede men också fortlöpande för att hela tiden öka vår kunskap om berget. Oavsett hur mycket man undersöker finns det alltid osäkerheter då vi tar ett prov i en specifik punkt. En del saker kan vi inte veta förrän vi sätter spaden i marken. Varje tunnelprojekt är unikt i detta avseende då bergets unika egenskaper spelar stor roll hur injekteringen av cement fungerar.

I dag är cirka 85 procent av tunnlarna utsprängda. Arbetet med att täta tunnlarna har kraftigt ökat jämfört med ursprunglig plan. Trots detta finns i dag ett större inläckage av grundvatten till tunnlarna än vad som var planerat. Under detta arbete har ett omfattande kontrollprogram genomförts där bland annat grundvattennivåer, marksättningar och påverkan på naturvärden har kontrollerats. Trafikverket kan därför nu med god säkerhet beskriva den påverkan som ett ökat inläckage av grundvatten till tunnlarna innebär.

ANNONS

En torr tunnel minskar påverkan på omgivningen, minskar mängden grundvatten som behöver ledas bort samt minskar kostnaderna för att skydda de tekniska installationerna. Vi måste alltid avväga vad som är tekniskt möjligt, ekonomiskt rimligt, påverkan på tid samt hur det påverkar omgivningen.

Kenneth Rosell

delprojektledare tunnel

Jesper Mårtensson

ansvarig miljö- och tillstånd

LÄS MER:Trafikverkets stora miss

LÄS MER:Vattenläckor i tunneln är inte under kontroll – så påverkas närboende

ANNONS