Permanenta tätningsarbeten kan endast utföras nu. När spåranläggningen i tunnels är på plats, är de närmast ogörliga att åstadkomma, skriver debattören.
Permanenta tätningsarbeten kan endast utföras nu. När spåranläggningen i tunnels är på plats, är de närmast ogörliga att åstadkomma, skriver debattören. Bild: Annika Karlbom

Varbergstunneln läcker på ett sätt som Trafikverket inte prioriterar

Varje sommar får vi uppmaningar att spara på vattnet och det införs då och då vattenförbud. Hur rimmar detta mot ett inläckage i en tunnel som är otät som ett såll, undrar Thomas Ericsson.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg|
|

Varbergstunneln läcker på ett ”överraskande” sätt som Trafikverket inte vill åtgärda. Trafikverket vill istället få tillstånd att sänka grundvattennivån, i hela innerstaden fram till Västkustvägen och sjukhuset. Det handlar om en sänkning på upp till 1 meter (i stället för nuvarande tillstånd på 0,3 meter) och den kommer att drabba 100-tals, kanske 1000-tals fastigheter i all framtid. Vanliga villor, bostadshus och kulturfastigheter kan bli drabbade och då kan det inträffa sättningsskador som kanske är omöjliga, eller ytterst kostsamma, att åtgärda. Detta kan ju betraktas som en kulturförstöring?

Men det är inte bara byggnader som kan drabbas. Det är även växtligheten på marken och bergvärmeanläggningar som blir drabbade. Växtlighetens rötter når inte vattnet i jorden och effektuttaget i värmebrunnar kommer att minskas. Om växtligheten påverkas kommer även djurlivet att påverkas. Frodiga trädgårdar kan bli sterila, öde miljöer. Detta kan betraktas som en klimatförstöring.

ANNONS

Varje sommar får vi uppmaningar att spara på vattnet och det införs då och då vattenförbud. Hur rimmar detta mot ett inläckage i en tunnel som är otät som ett såll? Sättningsskador på byggnader och förändringar för växtligheten i jord kan inträffa snart, eller efter några år. Och då är Trafikverket inte på plats längre för att kunna ta ansvar för sina handlingar. I stället blir det ”juridiken” och där försvinner alla besparingar hos de drabbade. I politiken finns det andra personer och i tjänstekontoren har det även skett stora omställningar.

Det finns tekniska lösningar, såsom dem som till slut användes vid Hallandsås-tunneln, för att säker-ställa en oförändrad grundvattennivå. Vi har full förståelse för att dessa medför både högre kostnader och längre byggtid än planerat, men problemen handlar om klimatet och miljön för nuvarande och framtida generationer, boende i Varbergs stad. Permanenta tätningsarbeten kan endast utföras nu. När spåranläggningen i tunnels är på plats, är de närmast ogörliga att åstadkomma. Eller får någon minuts kortare restid från Varberg förstöra Varbergs stad för all framtid? Vilket eftermäle kommer dagens beslutande politiker och tjänstemän att tvingas leva med?

Pågår det något inläckage från grundvattnet i tunneln som, redan nu under pågående arbete, är större än gällande tillstånd, eller när beräknas det att så kommer att ske?

ANNONS

För er som har ett fördjupat intresse om sättningar i småhus kan vi hänvisa till Statens Geotekniska Instititut (SIG); ”Sättningar i småhus”

Thomas Ericsson

Arkitekt SAR/MSA

LÄS MER:Vattenläckor i tunneln är inte under kontroll – så påverkas närboende

LÄS MER:De är rädda att byggnader skadas på grund av tunnelbygget

LÄS MER:Trafikverkets stora miss

LÄS MER:Varje tunnelprojekt är unikt

ANNONS